Diffusjonsprosessen
Diffusjonsprosessen handler om hvordan forbrukergrupper aksepterer nye produkter til ulik tid. Ordet diffusjon betyr spredning, og nye produkter sprer seg blant ulike kategorier brukere i markedet til ulik tid.
Ny teknologi blir av noen tatt i bruk med det samme den blir lansert. Noen plukker opp nye klestrender tidlig, mens andre bruker lang tid og må venne seg til det endrede motebildet før de vil akseptere det.
Tenk over
Liker du å være tidlig ute med nye produkter, eller synes du det som oftest kan være greit å avvente litt?
Forbrukere kan deles inn i fem forbrukergrupper ut fra hvor raskt de aksepterer nye produkter:
innovatører
tidlige brukere
tidlig majoritet
sen majoritet
etternølere
Innovatørene er de som er først ute med å ta i bruk nye produkter. Innovatører har ofte en påvirkningskraft, og når innovatører aksepterer et nytt produkt, vil de ofte henvende seg aktivt til andre.
Innovatørene er ofte vågale, sosiale, verdensvante og åpne for nye impulser og ideer, og de liker å prøve nye ting. De søker ofte informasjon og formidler den videre til andre. På den måten er innovatører ofte såkalte opinionsledere. Innovatørene utgjør bare cirka 2,5 prosent av befolkningen.
I filmen Den perfekte familien har familien Jones det nyeste innen mobiltelefoner, golfutstyr, sminke og merkeklær. Det tar ikke lang tid før naboene begynner å kopiere stilen til den tilsynelatende perfekte familien. Du kan se filmen ved å gå inn i den relaterte artikkelen nedenfor.
Relatert innhold
Familien Jones lever ikke bare ut den amerikanske drømmen – de selger den også.
Tidlige brukere er, som innovatørene, åpne for det som er nytt. De tidlige brukerne kan imidlertid være mer opptatt av å forhøre seg litt med personer i sin sosiale omgangskrets før de aksepterer et nytt produkt.
Tidlige brukere, er, som innovatørene, ofte opinionsledere. De tidlige brukerne påvirker ofte andre med hensyn til meninger, ideer og forbruk. De er ofte respekterte og nyter stor anseelse. Tidlige brukere utgjør cirka 13 prosent av befolkningen.
Tidlig majoritet er en forbrukergruppe som trenger litt mer tid for å ta i bruk nye produkter. De aksepterer ikke nye produkter før de ser hvilke erfaringer andre har med de nye produktene, og de bruker ofte en del tid før de tar beslutninger. De ønsker imidlertid ikke å vente til produktet har blitt altfor vanlig. Den tidlige majoriteten utgjør cirka 34 prosent av befolkningen.
Sen majoritet er en forbrukergruppe som ofte er skeptiske til det som er nytt. De bruker ofte nokså lang tid på å akseptere og plukke opp nye produkter. Personer i denne gruppa vil være sikre på at produktet er skikkelig utprøvd før de tar det i bruk. Det er ofte en del eldre mennesker i denne forbrukergruppa. Sen majoritet utgjør cirka 34 prosent av befolkningen.
Etternølerne er tradisjonsbundne. Ofte prøver de ikke nye produkter i det hele tatt, eller i hvert fall veldig sent. Personer i denne gruppa tar ofte ikke i bruk nye produkter før det ikke er noen annen utvei. Etternølere utgjør cirka 16 prosent av befolkningen.