Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Oppgaver til filmen Sneakerheadz

Sneakers har gått fra å være en subkultur til å bli allemannseie. Filmen Sneakerheadz viser hvordan mote- og reklamebransjen hentet inspirasjon fra hiphop- og skatekulturen for å nå ut til målgruppen med skoene de selger. Nå skal du få jobbe med oppgaver til filmen.
Bilde fra filmen Sneakerheadz. En mann holder en sko, og forteller. I bakgrunnen er det mange sko (sneakers). Foto.

Oppgaver

Forslag til arbeid med oppgaven

Jobb gjerne i par eller i grupper.
Presenter svarene på oppgavene for klassen.

  1. Hva gjør at noen kan risikere mye for å få tak i det rette paret med sneakers, tror dere?

  2. Beskriv hva som er typisk for markedsføringen av sneakers, slik den blir beskrevet i filmen. Er dette i samsvar med hva dere opplever som typisk for markedsføringen av sneakers i dag?

  3. Bruk eksempler fra filmen, og reflekter over hvordan kulturelle, sosiale, personlige og psykologiske faktorer påvirker forbrukeratferd.

  4. Hva tror dere kommer til å kjennetegne framtidens sneakers i 2050? Kanskje framtidens sko inneholder avansert teknologi? Diskuter gjerne flere løsninger og lag skisser for å illustrere framtidens sneakers.

Relatert innhold

Hva er det som gjør at noen kan sette mye på spill for å få tak i det rette paret med sneakers? Dette kan du se mer om i filmen *Sneakerheadz*.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 16.03.2021

Læringsressurser

Markedsføring og forbrukeratferd