Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Segmentering og målgrupper i Varner

I denne oppgaven skal du, med utgangspunkt i Varners kjeder og konsepter, jobbe med segmentering og målgruppevalg.
Frank Varner utenfor butikken sin på Grünerløkka i Oslo. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bakgrunnsinformasjon om Varner

Frank Varner åpnet sin første butikk i Thorvald Meyers gate på Grünerløkka i Oslo i 1962. Butikken het "Frank Varner" og ble en stor suksess. Tre år senere åpnet nok en butikk i Oslo og én i Trondheim.

I 1967 ble navnet Dressmann lansert i forbindelse med en ny butikkåpning i Skippergata i Oslo. Siden gikk det i ett – Dressmann-butikker åpnet i rekordfart over hele landet.

Nye kjeder og konsepter

På 1980-tallet ble Cubus og Carlings en del av Varner. I 1991 ble selskapet Bik Bok kjøpt opp.

I 2001 gikk konsernet inn i et nytt marked gjennom oppkjøpet av Urban – en livsstilsbutikk med røtter i skate- og snowboardmiljøet.

Kasseområdet til klesbutikken Urban på kjøpesenteret Lagunen ved Bergen, oktober 2020. Logoen til kjeden Urban er laget med lysende bokstaver og henger på veggen bak kassen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I 2002 ble Junkyard etablert, og kjedene WOW og Volt ble etablert i 2006. Samtidig med etableringen av nye kjeder og butikker blir Varner stadig mer internasjonale. De største markedene utenom Norge er Sverige og Finland.

Du kan lese mer om Varners konsepter på Varners hjemmeside.

Oppgaver

  1. Forklar, med egne ord, hva som menes med segmentering og målgruppevalg.
  2. Forklar hva som menes med segmenteringskriterier. Velg tre av kjedene i Varner, og forklar hvordan du mener de kan ha brukt de ulike segmenteringskriteriene. Bruk relevante fagbegreper.
  3. Forklar hva som menes med segmenteringsstrategier, og bruk eksempler fra kjedene i Varner. Bruk relevante fagbegreper.
  4. Forklar hva som menes med målgrupper. Identifiser og beskriv hva du mener er primærmålgruppen til tre av kjedene, så presist som mulig.

Kilde:

Varner. (u.å.). Om oss. https://varner.com/no/about-us/

CC BY-SASkrevet av Kristoffer Heide Kitterød og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 25.01.2021

Læringsressurser

Segmentering og målgruppevalg