Alias-oppgave om lovverk i markedsføring - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Alias-oppgave om lovverk i markedsføring

Har du spilt Alias noen gang? I denne oppgaven skal du forklare fagbegreper knyttet til lovverk i markedsføring etter reglene i spillet Alias.

Regler

Alias er et spill som går ut på å forklare ord til medspilleren på samme lag uten å bruke selve ordet. I originalversjonen skal man for eksempel forklare ordet "buss", og da kan man si: kollektivt kjøretøy som frakter personer, motorisert, stopper på holdeplasser, og så videre. I denne Alias-oppgaven skal dere forklare fagbegreper uten å bruke selve ordet.

Organisering

Del inn klassen i grupper på fire, som igjen deles inn i to par. Da er to og to på lag og spiller mot det andre paret i firergruppa. Gi hver gruppe 18 lapper med fagbegreper. Skjul innholdet på lappene til de skal brukes. Hvert lag får ett minutt per tur til å forklare begrepene for hverandre. De to som ikke er på det aktive laget, passer tida. Laget gjetter så mange ord som mulig på ett minutt og får ett poeng for hvert ord de gjetter riktig. Lagene spiller annenhver gang helt til alle lappene er brukt opp. Det laget som har flest riktige, er vinneren innenfor firergruppa.

Begreper som skal forklares
  1. markedsføringsloven

  2. god forretningsskikk

  3. generalklausulen

  4. urimelig handelspraksis

  5. Forbrukertilsynet

  6. Markedsrådet

  7. varemerke

  8. varemerkeloven

  9. åndsverk

  10. åndsverkloven

  11. personvern

  12. forbrukerkjøp

  13. forbrukerkjøpsloven

  14. mangel

  15. forsinkelse

  16. reklamasjon

  17. angrerett

  18. angrerettloven

Skrevet av Caroline Eriksen Krilic og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 26.05.2021