Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Gullbarbie

Hver dag utsettes vi for veldig mange kommersielle budskap. Disse inntrykkene kan påvirke hvordan vi ser på oss selv og andre. Gullbarbie er en versting-pris som går til den aktøren som får unge til å føle seg verst. Jobb med oppgaven om denne prisen.
Ken-dukke og Barbie-dukke. Ken-dukken har bar overkropp, mens Barbie-dukken har badedrakt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Press, som er ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, står bak prisutdelingen Gullbarbie. Hvert år deler Press ut Gullbarbie-prisen til den aktøren som får ungdom til å føle seg verst.

Gruppeoppgave

  1. Diskuter tilfeller der dere mener markedsføringen er uetisk.

  2. Se de nominerte kandidatene på gullbarbie.no. Hva er begrunnelsen for nominasjonene, og hva tenker dere om de nominerte kandidatene?

  3. Hvem ville dere ha gitt prisen til? Begrunn svaret.

  4. Ønsker dere å nominere en eller flere kandidater til Gullbarbie-prisen, kan dere gjøre dette på gullbarbie.no.

Ha gjerne en felles refleksjon og diskusjon i klassen til slutt.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 26.05.2021

Læringsressurser

Lovverk i markedsføring