Oppgave
Har kunden alltid rett?
Forbrukerkjøpsloven verner om forbrukeres rettigheter ved forbrukerkjøp. For en næringsdrivende er det spesielt viktig å kjenne til ordene reklamasjon, garanti og angrerett.
Jobb i grupper på fire.
Se på videoen og sett dere inn i temaet forbrukerrett.
Lag tre små rollespill med utgangspunkt i
reklamasjon
angrerett
garanti
Rollene består av en butikksjef, en ansatt, en forbrukeradvokat og en kunde.
Dere velger først roller. Bruk fantasien, og skap situasjoner som kan oppstå.
Gruppene lager et rollespill som de framfører i klassen.
Ta en klassediskusjon i etterkant av hvert rollespill, og evaluer løsningene som kom fram.
Relatert innhold
Fagstoff
Regelverk – forholdet til kundeneDet er mange lover som regulerer salgs- og reiselivsbedrifters forhold til kunder. Her blir du nærmere kjent med noen av disse lovene.