Hopp til innhold

Fagstoff

Angrerettloven

Hovedprinsippet er at forbrukeren på visse betingelser kan oppheve kjøpet innen 14 dager etter at han inngikk avtalen. Dette gjelder spesielt ved kjøp utenfor fast utsalgssted.
Person som skriver på pc og holder et bankkort i ene hånden. foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Når gjelder loven?

Du har rett til å heve kjøpsavtalen hvis vilkårene for angrerett etter angrerettloven er oppfylt. Dette er bare aktuelt når kjøpet har skjedd utenfor butikk eller annet fast salgssted, såkalt fjernsalg. Vanlig butikksalg omfattes ikke av loven. Da gjelder forbrukerkjøpsloven.

Et typisk eksempel er telefonsalg, men vi har også salg gjennom tv-shop, Internett, sms eller postordre, eller ved dørsalg, messe- og utstillingssalg, salg på arbeidsplassen, home parties, salg på bussturer osv. Med visse unntak gjelder loven også ved kjøp av tjenester.

Hensikten er å gi forbrukeren tid til å tenke seg om dersom en har vært utsatt for et «overrumplende» salg, eller det ikke har vært mulig å prøve ut produktet.

Angrerettloven på lovdata.no

Unntak for spesielle varer

Du har for eksempel ikke angrerett på:

  • kjøp eller bygging av bolig
  • persontransport som buss, tog og fly
  • pakkereiser (men har har du gode muligheter til å avbestille)
  • ferske varer som mat og blomster
  • ting det er umulig å returnere, som fyringsolje eller jord spredt ut i en hage
  • hotellovernattinger, forestillinger og konserter
  • hastereparasjoner hjemme hos deg
  • forseglede medie- og intimprodukter hvis du har åpnet det

Men: I disse tilfellene må selgeren ha informert deg på forhånd om at du ikke får angrerett.

Ved fjernsalg, for eksempel kjøp av mobil på nettet, skal et angrefristformular alltid følge med sendingen. I motsatt fall har du angrefrist i ett år.

Tidsfrister

Hovedregelen er at kjøperen kan gå fra kjøpet uten begrunnelse i 14 dager etter å ha mottatt gjenstanden. Selgeren må da informeres om dette.

CC BY-SASkrevet av Oddvar Torgersen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 04.03.2017

Læringsressurser

Lovverk i markedsføring