Hopp til innhold

Fagstoff

Internett som distribusjonskanal

Handler du mye på nett? Hva handler du i så fall, og hvorfor velger du å handle dette på nett? Netthandel fortsetter å vokse i rekordfart, og mange virksomheter satser på distribusjon via internett.
Ung kvinne med hodetelefoner og kredittkort utfører netthandel på laptop. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Distribusjon gjennom internett

Distribusjon gjennom internett er en effektiv måte å få produkter fra produsenten, eventuelt via en grossist, til kunden. Netthandelen har hatt en formidabel vekst de siste årene, og den vil trolig fortsette å øke i årene som kommer.

For fysiske produkter foregår mer og mer av salget via nett. Det gjelder for eksempel elektronikk, sport- og fritidsartikler, klær og sko. De fleste salg på nett skjer via en indirekte salgskanal. Med det mener vi at produktene blir solgt gjennom flere mellomledd.

For digitale produkter, som for eksempel e-bøker, elektroniske billetter og strømmetjenester, fungerer internett som en meget effektiv direkte salgskanal. Her selges produktene direkte fra produsenten. Et annet eksempel er bilprodusenten Tesla, som selger sine biler på nett.

Tenk etter!

Hva kan være fordeler og ulemper med distribusjon gjennom internett?

Vekst i netthandelen

Det har vært en vekst i netthandelen gjennom flere år. Koronakrisen i 2020 førte til en ytterligere økning i denne veksten. Mange forbrukere som tidligere ikke brukte nettet til å handle, ble introdusert for netthandel under koronaperioden.

Nordmenns handlevaner på internett har hatt en vekst, og tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det har vært en stor økning i netthandelen. I rapporten nedenfor kan du lese om nordmenns shoppingvaner på nett i 2020.

Filer

Omnikanalstrategi

Omnikanalstrategi dreier seg om å styre mange kanaler på en sømløs, synkronisert og tilpasset måte opp mot kunden.

Antall salgskanaler og kommunikasjonskanaler øker stadig. I en omnikanalstrategi bruker vi alle relevante kanaler for å få solgt og distribuert produktene. Tenk deg for eksempel Ticket reisebyrå. Reisebyrået har noen fysiske butikker rundt om i Norge. Som kunde kan du også besøke Ticket på nett, du kan ringe callsenteret, eller du kan kontakte reisebyrået på sosiale medier. Dette er eksempler på ulike kanaler for å nå kunden.

En kunde og en kundebehandler på et reisebyrå ser på en skjerm sammen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tenk etter!

Hva tenker du er viktig for å lykkes med å bruke internett som distribusjonskanal nå og i framtida?

Hvordan lykkes med netthandel?

Stadig flere virksomheter satser på netthandel, men hva skal til for å lykkes med en nettbutikk?

Amazon er verdens største nettbutikk. Mange tror at det bare er et tidsspørsmål før Amazon gjør sitt inntog i Norge, og at det kan få betydelige konsekvenser for norsk varehandel.

Frederik Aune Guttormsen er medgründer og CMO i Netthandelsgruppen. I denne podkastepisoden snakker han om hva som må til for å lykkes med netthandel (podkastepisode av Shifter).

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 30.11.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet distribusjon