Hopp til innhold

Fagstoff

Ulike typer kjedesamarbeid

Visste du at det finnes ulike typer av kjedesamarbeid? Vet du for eksempel hva slags kjede McDonald's er?
Utsida av en McDonald's-restaurant. Et barn sitter på lekestativet. På taket ser vi McDonald's-logoen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ulike typer kjedesamarbeid

Vi skal se på følgende typer kjedesamarbeid:

  • frivillige kjeder
  • franchising
  • filialforetak
  • kommisjonærkjeder
  • strategiske allianser

Frivillige kjeder

Frivillige kjeder er kjeder der selvstendige virksomheter av samme sort inngår samarbeid under et felles navn for å oppnå stordriftsfordeler.

Ditt Apotek er et eksempel på en frivillig kjede som består av private apoteker som har valgt å samarbeide. Et annet eksempel på en frivillig kjede er Skoringen. Denne kjeden består av skobutikker fordelt over hele landet.

I frivillige kjeder drar alle virksomhetene nytte av fellestjenester ved å betale en sum til felleskassen. Til gjengjeld får de hjelp til for eksempel innkjøp, markedsføring, juridisk assistanse og personalopplæring.

Prosesser og beslutninger kan ofte ta lengre tid når flere skal samarbeide. De som er med i et kjedesamarbeid, må følge strategien som flertallet har bestemt. For eksempel kan det hende du må delta i en felles markedsføringskampanje, til tross for at produktet allerede selger godt hos deg.

Franchising

Franchising er et lisenssystem der eieren av et produkt eller et konsept gir selvstendige virksomheter rett til å distribuere produktet, og til å benytte et innarbeidet navn på virksomheten, mot en prosentvis del av omsetningen.

Eksempler på franchisekjeder er Rema 1000 og 7-Eleven.

Franchising innebærer å innrette seg etter felles retningslinjer. For eksempel kan franchiseeieren bestemme at franchisetakeren skal innrede lokalet på en spesiell måte, ha et spesielt produktsortiment og tilfredsstille visse kvalitetsnormer.

Utsida av Peppes Pizza i Stortingsgata i Oslo. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Filialforetak

Et filialforetak er en gruppe detaljister som har samme ledelse og felles eier, men som drives som selvstendige enheter.

Selskapet eier den lokale enheten, investerer det som er nødvendig for å starte drift, og ansetter de personene som skal drive på hvert sted. Eieren har både kontroll over og ansvar for hele driften.

Eksempler på filialkjeder er Dressmann, Carlings og Bik Bok, hvor Varner-Gruppen er eier. Andre eksempler er bokhandlerkjeden Notabene. Tidligere hadde banker som DNB og Nordea mange filialer rundt om i Norge.

Tenk etter!

De store bankene har tradisjonelt hatt mange filialer over hele landet, men nå er det ikke så mange igjen. Hva er årsaken, tror du?

Denne typen samarbeid har først og fremst økonomiske fordeler, som bedre innkjøpsbetingelser.

Noen virksomheter er en kombinasjon av filialforetak og franchise. Blant restaurantene til Peppes Pizza er cirka halvparten filialer, mens de resterende er basert på franchisedrift.

Kommisjonærkjeder

I en kommisjonærkjede er det kjedeeieren som eier butikkene. Daglig leder er ikke ansatt i kjeden, men er selvstendig næringsdrivende. Vedkommende får en fast prosentandel av inntjeningen.

Et eksempel på en kommisjonærkjede er Burger King, som eies av King Food AS. Selskapet tilbyr både franchising og drift som kommisjonær av Burger King-restaurantene. Som kommisjonær vil King Food AS eie Burger King-restauranten, mens en annen drifter den – i motsetning til ved franchising, der franchisetakeren selv eier restauranten.

Strategisk allianse

Med strategiske allianser mener vi samarbeid mellom to eller flere selvstendige aktører. Strategiske allianser er ofte det vi kaller , for eksempel et reisebyrå som allierer seg med ulike aktører alt etter hva kunden ønsker.

Ny teknologi har gjort det enklere for aktører å samarbeide, og det er derfor blitt mer vanlig med strategiske allianser.

Skal du for eksempel bestille en reise hos et reisebyrå, kan reisebyrået inngå ulike strategiske allianser. For å kunne tilby deg en pakkereise, kan reisebyrået inngå en strategisk allianse med en turoperatør, et kredittkortselskap, et leiebilfirma og et hotell. Når en annen kunde bestiller reise, kan det være aktuelt med andre strategiske allianser.

En smilende salgskonsulent ved et reisebyrå sitter med headset og PC. I bakgrunnen henger et verdenskart på veggen. Foto.
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 23.11.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet distribusjon