Personalet og ledelsens roller i McDonald's - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Personalet og ledelsens roller i McDonald's

McDonald's er en av verdens mest kjente merkevarer, med en markedsverdi på over 1 000 milliarder norske kroner. I denne oppgaven skal dere reflektere over og vurdere rollene til personalet og ledelsen i McDonald's.

Om Mc Donald's

Brødrene Mac og Dick McDonald startet en ny type burgerrestaurant i 1940. Konseptet gikk ut på å få maten når du betaler i kassa. Ray Kroc kjøpte McDonald's for 2,7 millioner dollar i 1961. I filmen The Founder kan du lære mer om de første årene av fastfood-imperiets historie. Se filmen her.

Stjel våre ansatte

I 2019 lanserte McDonald's markedsføringskampanjen Stjel våre ansatte. Kampanjen bestod av en to-minutters-film, fem portretter, filmer til TV, print og en kampanjeside.

Se reklamefilmen fra markedsføringskampanjen Stjel våre ansatte. Video: McDonald's Norge / CC BY-SA 4.0

Finn relevant informasjon på McDonalds.com/no.

Oppgaver

  • Se kampanjefilmen og reklameannonsen ovenfor. Hva tror dere McDonald's ønsker å oppnå med kampanjen Stjel våre ansatte?

  • Tror dere en slik kampanje er hensiktsmessig for McDonald's? Hvorfor / hvorfor ikke?

  • Reflekter over og vurder rollen til personalet og ledelsen i gjennomføringen av McDonald's

Samarbeid gjerne med medelever i grupper på to til fire. Presenter refleksjonene for klassen eller for en eller flere av de andre gruppene i klassen.

Tips

Ta utgangspunkt i hva dere selv vet om McDonald's og virksomhetens markedsstrategi. Søk ytterligere informasjon på nettet og se gjerne filmen The Founder for å få et innblikk i historien til McDonald's.


I hvilken grad er ledelsen og personalet synlige i McDonald's sin markedsstrategi? Søk gjerne etter medieoppslag og lignende som belyser ledelsens og personalets rolle.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 16.08.2023