Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Lag minidokumentar om en livsreise

Finn et menneske som har gått gjennom en reise i sitt eget liv. Det kan være en historisk person, eller en som lever i dag. Produser en kort radio- eller videodokumentar om opplevelsen deres. Podkasten om Leo Ajkic sin klassereise kan brukes som inspirasjon til temaet.
Ung mann med lukkede øyne støtter hodet inntil tre. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Arbeidsoppdrag

Del klassen i mindre grupper. Hver gruppe skal lage en kort dokumentar i lyd- eller videoformat (maksimalt ti minutter). Dokumentaren skal handle om et menneskes livsreise.

1. Forarbeid

Hva betyr livsreise?

I overført betydning kan "livsreise" bety flere ting. Noen gjennomfører en indre reise som fører til forandring. Noen går gjennom en ytre reise som får betydning. Det kan være en faktisk reiseopplevelse, en økonomisk reise, en klassereise eller en annen omveltning i livet. En ytre reise kan bli en indre reise.

Lag tankekart

Start idémyldringen i gruppa med å lage et felles tankekart der dere skriver ned flere assosiasjoner og tanker om stikkordet "livsreise".

Podkasten om Leo Ajkic sin klassereise kan brukes som inspirasjon.

Lytt til podkast

Rød notatbok med papirer stikkende ut. I forgrunnen står teksten «Helt personlig». Foto
Helt personlig

Klassereise

I denne podkastepisoden forteller Leo Ajkic om sin klassereise, fra barndommen i Bosnia og i Bergen, til å bli en kjent programleder i TV og radio. Han snakker også om sine observasjoner av klasse båd...

0:00
-0:00

2. Planlegging

Bestem formål, målgruppe og kanal

Når idéen er på plass, kan dere bestemme formål, målgruppe og kanal. Skal dere produsere radiodokumentar for P3s lyttere? Vil dere lage noe faglig, som dere og klassen kan lære av? Hva er formålet med produksjonen? Vil dere bevege, informere eller underholde?

Finn hovedpersonen

Kjenner dere til historiske eller nålevende personer som har en historie å fortelle? Hør med medelever, venner, voksne, familie, naboer og øvrig nettverk. Har de tips?

Let også på internett og i sosiale medier etter personer som har noe på hjertet. Tenk at alle har en historie, og finn noen som kan fortelle om sin!

Husk å få skriftlig samtykke til deltakelse når dere har funnet rette vedkommende.

Reflekter over fortellemåte og virkemidler

Innholdet påvirker hvordan dere velger å fortelle. Gjør et bevisst valg når det gjelder fortellemåte og bruk av virkemidler og fortelleteknikker i produksjonen. Skal dere selv delta, eller vil dere være "flue på veggen"? Vil dere eksperimentere med formen, eller skal dere følge en fast, lineær dramaturgi? Sett dere inn i fagartikkelen "Fortellemåter i dokumentar", og velg en retning som passer til det dere vil fortelle.

Mann med kamera i skogen. Foto.

3. Gjennomføring

Lag grovmanus

Gjør grundige forberedelser. Finn ut mest mulig om hovedpersonen på forhånd, samle materiale fra ulike kilder, og lag et grovmanus der dere skriver inn historien dere vil fortelle.

Dokumenter arbeidet

Lag detaljerte planer for hva, hvor, når og hvordan opptak skal skje. Bruk gjerne maler for planlegging av filmproduksjon, de kan tilpasses til formålet.

Husk lyden

Skal dere gjennomføre et intervju, må dere sørge for at dere har god kvalitet på lyden, og at personen svarer i fullstendige setninger. Da blir det lettere å klippe i sitatene senere. Les gjerne fagartikkelen om hvordan man sikrer god lyd i film.

Skap bilder

Skal dere lage video? Pass på at det ikke blir for mange like bilder av noen som snakker foran kamera ("talking heads"). Finn eller skap andre og mer visuelle scener. Vær kreativ og tenk utenfor boksen. Husk at en dokumentar ikke bare er et intervju, men en fortelling, og da trengs det flere virkemidler.

4. Redigering

Finn ekstra innhold

For å lage dokumentar trenger dere mye innhold. Derfor kan det være lurt å supplere egne opptak med materiale som finnes fra før.

Sjekk nettsteder som tilbyr delbare bilder, video, lyd og grafisk innhold. Se blant annet fagartikkelen "Finn innhold du kan bruke og dele".

Husk at sitatretten gjør det mulig å bruke eksisterende lyd- eller filmklipp for å eksemplifisere og illustrere poeng, se fagartikkelen "Om sitatretten".

Mann sitter foran en stasjonær datamaskin og redigerer et bilde av en strand. Foto.

Klipp, lagre og publiser

Sett sammen de ulike elementene til en sammenhengende video- eller lydproduksjon. Bruk et egnet redigeringsprogram. Juster klipp, bilder og lyder, og legg eventuelt til flere effekter.

Husk å få med tittel og en plakat med produksjonsopplysninger og kreditering av medvirkende til slutt.

Lagre lyd- eller videoarbeidet i riktig format, for eksempel filformat MP3 (lyd) og MP4 med H.264 (video).

Hvis dere skal publisere på internett, kan dere velge en streng lisens som CC-BY-NC-ND (navngivelse, ikke-kommersiell, ingen bearbeidelse). Da kan ikke andre endre arbeidet deres eller tjene penger på det. Les mer i fagartikkeklen om Creative Commons og lisenser.

5. Vurdering

Se eller hør dokumentaren i klassen og be om tilbakemelding fra lærer og medelever.

Hver elev lager deretter en skriftlig refleksjonsrapport som beskriver prosessen og produktet. Reflekterer over valgene som ble gjort underveis i produksjonsprosessen. Vurder bruken av utstyr og programvare. Har dere oppnådd god nok kvalitet på det ferdige resultatet? I hvor stor grad har dere videreutviklet produksjonspraksisen deres? Reflekter også over hva du lærte om å gå gjennom en livsreise. Hva forteller historien din om samtida vår?

Dersom du ønsker det, kan du bruke denne malen som støtte i skrivearbeidet.

CC BY-SASkrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 29.03.2022

Læringsressurser

Dokumentarproduksjon