The Manchador
I denne kortfilmen introduseres en helt ny oppfinnelse. The Manchador snur opp ned på problemstillinger knyttet til kjønn og påbudte klesplagg. Regi er ved den norsk-iranske filmskaperen Kaveh Tehrani.
Del 1 – Se de to første minuttene
Se de to første minuttene av kortfilmen (00.00-02.10).
- Hvorfor har mannen bind for øynene, tror du? Skriv ned tre mulige forklaringer. Del forklaringene i klassen.
- Hva får vi vite om personene vi møter?
Del 2 – Oppgaver til filmen
Se resten av kortfilmen og gjør oppgavene under.
- Beskriv oppfinnelsen til Saeed. Hvilken utfordring er det han mener den skal løse?
- Stemte noen av forklaringene deres på hvorfor Saeed har bind for øynene?
- Hvordan blir Saeeds oppfinnelse mottatt, og hvilke konsekvenser får den? Gi eksempler.
- Forklar slutten på filmen. Hva er det Saeed har kommet frem til?
- Filmen handler blant annet om problemstillinger knyttet til klesplagg og kjønnsroller. Hva er det filmskaperen ønsker å formidle med denne filmen, tror du? Begrunn svaret ditt.
Del 3 – Gå i dybden
Bruk oppgavene til å gå i dybden på filmens tema.
- "ManChador is protection, not limitation" ("Øyebind er beskyttelse, ikke begrensing") står det på skiltet på kontoret til Saeeds firma. Drøft denne påstanden med utgangspunkt i teori om etnosentrisme og kulturrelativisme. Kom med saklige argumenter og eksempler, og husk på å være bevisst ditt eget kulturelle ståsted i drøftingen. Presenter funnene dine til medelever.
- Bruk relevant teori, egne erfaringer og inspirasjon fra filmen til å utarbeide en presentasjon om klær som kulturuttrykk. Lag en problemstilling, hent inn informasjon og eksempler, og presenter funnene dine til medelever.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Ingeborg Hagen, Caroline Nesbø Baker og Tina Andersson.
Sist faglig oppdatert 23.10.2020