Skisser i idéutvikling - Medieuttrykk 3 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Skisser i idéutvikling

Å skåre på straffe er det enkleste i verden. Og løsningen er den samme om du er alene eller har et publikum på 60 000 rundt deg. Det er bare å kline ballen i et av kryssa i ca. 150 km/t. Da blir det mål. Vanskeligere enn som så er det ikke.

Stemmer ikke det? Det er et problem, sier du? Selv om vi ser foten, ballen og målkrysset, vet vi at det skal mye trening til for å få det til. Slik er det også med tegning og skissetegning.

Vi ser referansen, vi ser blyanten og hånda. Men strekene går ikke der vi ønsker. På samme måte går ikke ballen i krysset heller. Noen ganger treffer vi på ren flaks eller tilfeldighet. Etter hvert vil dette skje oftere og oftere at det ikke BARE er flaks og tilfeldig lenger. Og til slutt bommer vi like sjeldent som vi traff til å begynne med. Så kan vi begynne å trene på å treffe krysset i nye situasjoner, som løpende med en back som presser deg hardt.

På samme måte kan vi teste ut nye tegneteknikker. Jo mer du holder på med denne formen for øvelse og repetisjon, jo bedre blir du. Du kommer langt med å ha denne tilnærmingen når du jobber med idéutvikling med skisser.

Grovskisser i idéutvikling

Visualisering av ideer gjennom bruk av grovskisser kan alltid være nyttig, til og med om du skal lage lydproduksjoner. Visualiseringer hjelper deg til å se andre sider ved en idé enn dem du klarer å tenke på eller beskrive. Visualisering vil som regel drive ideer videre. Frimerkeskisser (engelsk «thumbnail sketches») går ut på å lage mange skisser med utgangspunkt i samme idé. Etter hvert som du lager flere og flere skisser, trer former og mønstre fram, og ideen blir tydeligere. Frimerkeskisser blir ofte brukt for å drodle fram visuelle uttrykk i grafisk design.

Slik lager du frimerkeskisser (Video på Youtube med engelsk tale)

Moodboard eller stemningsplansje

Er moodboard eller en stemningsplansje er en kollasj av visuelle uttrykk som sirkler rundt samme tema. Oppsettet av elementene kan være mer eller mindre stramt eller tilfeldig. Et moodboard brukes i kreative prosesser for å skape et stemningsrom rundt en idé. Poenget er å angi retningen i følelsen du ønsker å fange, eller fortellingen du vil fortelle, når ideen realiseres. Et moodboard kan lages fysisk eller digitalt.

Noen gode råd til slutt

  • Bruk stoppeklokke og hold deg til tiden.
  • Bruk tid etter hver økt til å skrive ned de idéene du husker best. Bruk tid til å dokumentere idéutviklingsprosessen, enten du jobber alene eller sammen med andre.
  • Fortell om ideer til familie og venner, få innspill og juster. Da utvikler ideene seg videre.
  • Sett en frist for når du skal bestemme deg for hvilken idé du skal jobbe videre med.
Skrevet av Albertine Aaberge og Per Henning Olsen.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017