Pitch et TV-konsept - Lag en pitch for et TV-konsept - Medieuttrykk 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Pitch et TV-konsept

Oppgave

Lag en pitch for et TV-konsept

Du skal selge inn et konsept til en norsk TV-kanal. Du kan enten finne på en idé til et nytt programkonsept, eller velge et eksisterende TV-format som ennå ikke er blitt vist på norsk fjernsyn.

Oppdraget


Du arbeider for et produksjonsselskap og skal selge inn et programkonsept til en norsk TV-kanal.

Du kan velge ett av disse scenarioene:

  1. Du har en idé til et nytt programkonsept på TV, og du forsøker å selge den inn på et åpent pitchemøte der representanter fra NRK, TV 2 og TVNorge er til stede.
  2. Du finner et eksisterende programkonsept som ennå ikke er blitt vist på norsk TV. Konseptet ønsker du å selge inn på et åpent pitchemøte der representanter fra NRK, TV 2 og TVNorge er til stede.

    Utforsk nettsidene til verdens største produksjonsselskaper for å finne den neste, store snakkisen på norsk TV. Let for eksempel hos Banijay Group eller hos Fremantle.

Hva er en pitch?

Ingeborg Volan om pitching. Video: Kolbjørn Hoseth Larssen / CC BY-SA 4.0

En pitch er en kortvarig framføring av en idé for en potensiell oppdragsgiver. I løpet av noen få minutter skal du få andre til å tenne på ideen din og se potensialet i den.

Med andre ord: Tenk deg at du møter en programredaktør fra TV 2 i heisen. I løpet av heisturen må du rekke å fortelle om programideen din og overbevise ham eller henne om at TV 2 bør satse på å utvikle programmet ditt. Når heisdørene går opp, er sjansen brukt opp.

Her kan du lese mer om pitching.

Dette gjør du

  1. Finn ideen din og gjør research. Hvem er målgruppa? Er ideen original? Hvorfor skal TV-kanalene kjøpe programmet? Ta notater.
  2. Lag en pitch for å selge ideen din. Et godt råd fra bransjen er: «Keep it simple, stupid!» Start gjerne med et utsagn som vekker nysgjerrighet. Du kan illustrere pitchen din med enkle skisser eller stillbilder. Ikke grav deg ned i detaljer. Det gidder ingen å høre på. Og husk: Dersom ikke du er entusiastisk, blir ikke andre det heller!
  3. Presenter pitchen for noen i klassen. Gi hverandre terningkast fra 1–6 til hvert av punktene under. Kanskje den med best skår kan pitche for hele klassen til slutt?
Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 02.02.2021

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Pitch et TV-konsept

Gå til faget: Medieuttrykk 1

Gå til emne: Teknikker for idéutvikling