Produktplassering i sosiale medier - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Produktplassering i sosiale medier

Spredning og produktplassering er sentralt i markedsføring i sosiale medier.

Oppgave 1) Markedsføring og annonser på Instagram og Facebook

  1. Se gjennom annonsene som presenteres ovenfor. Hvem har merket reklamen sin i tråd med markedsføringsloven?

  2. Hva sier loven om merking av reklame på Instagram og Facebook?
  3. Hvorfor er det nødvendig å merke reklamen tydelig?
  4. Diskuter fordeler og ulemper med markedsføring på sosiale medier

    • for dem som markedsfører
    • for dem som er potensielle forbrukere

Oppgave 2) Produktplassering

  1. Anbefal et produkt til vennene dine:

    • Se for deg at du er en kjent opinionsleder eller «influencer» blant ungdom på din alder. Nå har du mottatt en gave fra en leverandør i bytte mot at du omtaler produktet deres i dine kanaler i sosiale medier. For eksempel: Du er en gamer og har fått et gratis spill fra en spilleverandør. Du representerer en ideell organisasjon (f.eks. Natur og Ungdom) og har fått en gratis sykkel fra den lokale sportsbutikken. Du er en skjønnhetsblogger og har mottatt gratis sminkeprodukter.
    • Lag en melding (bilde eller video) til en kjent plattform i sosiale medier der du anbefaler produktet til dine jevnaldrende.
  2. Hva kan være utfordringer med å reklamere for gaver du har mottatt gratis?
  3. Hvilke publiseringsregler må du følge?
  4. Vis det ferdige resultatet til klassen. Diskuter om det dere har laget, er innenfor eller utenfor loven.
Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 25.05.2021