Medieetiske vurderinger - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Medieetiske vurderinger

Hvor bevisst er du medieetikk? Medieetiske vurderinger er de tankene du gjør deg om hva som er rett og galt når du opptrer i rollen som medieprodusent, mediebruker eller medieaktør.

Etisk refleksjon og etiske valg

I hverdagen støter vi på utfordringer som gjør at vi må foreta etiske valg. Det betyr at vi må bestemme oss for hva som er rett å gjøre.

Noen ganger er det enkelt å velge fordi det finnes tydelige forventninger eller nedskrevne regler for hva som er rett og galt.

Andre ganger er det vanskeligere. Det noen mener er rett, synes kanskje andre er galt. Da må du selv foreta en etisk refleksjon der du veier flere hensyn opp mot hverandre. Et etisk dilemma er en situasjon der du opplever at uansett hva du velger, så blir det galt.

Hva ville du ha gjort?

Før du leser videre, kan du teste evnen din til å reflektere rundt etiske problemstillinger ut fra ulike etiske modeller.

Medieetiske situasjoner

Medieetikk er refleksjon over etiske problemstillinger som angår alle som bruker medier i kommunikasjon med andre, eller som publiserer medieinnhold i ulike kanaler.

Denne filmen viser noen situasjoner der en mediebruker, en medieprodusent og en medieaktør må foreta etiske valg.

Video: Filmkonsulentene / CC BY-NC-ND 4.0

Filmen reiser følgende medieetiske problemstillinger:

  • Er det rett å dele et bilder av en kompis i en ufordelaktig situasjon, i sosiale medier?

  • Kan du la hensynet til egne behov styre det du skriver som journalist?

  • Er det rett å bruke hemmelig informasjon om private forhold for å sverte en politisk motstander i en TV-debatt?

Medieetisk kompetanse

Medieetisk kompetanse innebærer at du har kunnskap nok til å oppdage medieetiske utfordringer i medieuttrykk som er laget av profesjonelle. Men det betyr også at du er bevisst på etiske utfordringer når du arbeider med egne medieuttrykk.

Medieetisk kompetanse handler videre om evnen til å reflektere etisk over ulike forhold som angår saken, og de ulike handlingsalternativene du har. Når du til slutt bestemmer deg for hva som er rett, må dette gjenspeiles i både arbeidsprosessen og det endelige produktet.

Gjør etiske vurderinger i medieproduksjon

Følg yrkesetiske regler

Sett deg grundig inn i de yrkesetiske reglene som gjelder for dem som jobber profesjonelt med lignende medieuttrykk.

Jobber du med journalistikk, må du følge bestemmelsene i Vær Varsom-plakaten. Jobber du med markedskommunikasjon, må du følge de etiske reglene som gjelder for denne bransjen.

Ta hensyn til målgruppa

Trolig kommuniserer du på en annen måte med kompisen din enn du gjør med bestemor i sosiale medier? Da vet du allerede at du må ta hensyn til den målgruppa du henvender deg til.

Vær spesielt oppmerksom på dette når du lager medieuttrykk som henvender seg til barn eller mennesker som tilhører en annen kultur enn den du tilhører. Toleransen for hva mennesker opplever som støtende eller skremmende, er forskjellig.

Tenk på konsekvensene

Når vi ytrer oss, får det konsekvenser for både oss selv og andre. Hvilken virkning ønsker du at medieuttrykket ditt skal ha? Kan det tenkes at det får konsekvenser du ikke hadde tenkt på eller ikke ønsker?

Dersom det er viktig for andre at historien blir fortalt, må du være modig nok til å tåle at den kan få negative konsekvenser for deg selv.

Lytt til din egen samvittighet

Rett som det er, vil du oppleve at du må ta etiske valgt i situasjoner der du ikke kan støtte deg til andres vurderinger. Da er det opp til deg å finne ut hva som er rett.

De fleste har et innebygget kompass som forteller oss hva som er rett og galt. En gammel tommelfingerregel er å tenke at du skal gjøre det samme mot andre som du ønsker at andre skal gjøre mot deg.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 22.11.2021