Etikk og markedskommunikasjon i filmen Den perfekte familien - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Etikk og markedskommunikasjon i filmen Den perfekte familien

Familien Jones har det nyeste innen mobiltelefoner, golfutstyr, sminke og merkeklær, men egentlig består familien av fire profesjonelle påvirkere. Vurder etiske sider ved denne formen for markedskommunikasjon.

Oppgaver

Se Derrick Bortes film Den perfekte familien (2009), enten hjemme eller på skolen. Filmen varer i 1 time og 36 minutter.

  1. Hva menes med influensermarkedsføring, og hvordan kan influensermarkedsføring knyttes til denne filmen?
  2. På hvilken måte problematiserer denne filmen skjult markedsføring?
  3. Familien Jones er ikke en ekte familie, men en markedsføringsenhet som består av fire profesjonelle influensere. Skriv et refleksjonsnotat der du drøfter etiske sider ved denne formen for markedskommunikasjon.

Relatert innhold

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 26.11.2021