Elevforskning på mediene - Gjør rede for og velg forskningsmetode - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Elevforskning på mediene

Oppgave

Gjør rede for og velg forskningsmetode

En forskningsmetode er en framgangsmåte du kan bruke for å samle inn empiriske data som belyser en problemstilling. Hva går de ulike metodene ut på, og hvilken metode bør du velge?

Oppgave 1: Forklar forskjeller på metoder

  1. Forklar forskjellen på en kvantitativ og en kvalitativ undersøkelse.

  2. Hva er fordelene og ulempene ved å bruke kvantitative metoder?

  3. Hva er fordelene og ulempene ved å bruke kvalitative metoder?

Oppgave 2: Presenter ulike forskningsmetoder

I tjenesten Verktøykassa her på ndla.no finner du mange gode tips til metoder du kan bruke når du vil utforske et fenomen. Her er lenker til fire fagartikler i Verktøykassa som handler om ulike forskningsmetoder:

Lag en digital presentasjon av disse metodene der du kort skisserer

  • hva metoden gå ut på

  • hvilke styrker og svakheter metoden har har

  • etiske problemstillinger knyttet til bruk av metoden

  • eksempler på situasjoner der det kan være nyttig å bruke metoden

Oppgave 3: Velg relevant forskningsmetode

Det er problemstillingen som avgjør hvilken framgangsmåte du bør velge. Framgangsmåten må nemlig egne seg for å belyse spørsmålet du undersøker.

Her er fire mulige problemstillinger:

  1. Er det vanlig blant unge mellom 16 og 18 år å dele nakenbilder?

  2. Hvilke nyhetsrammer bruker vanligvis norske journalister når de omtaler unge rullestolbrukere?

  3. Hvorfor blir jenter som gamer utsatt for mobbing og trakassering?

  4. Oppfører unge seg på en annen måte når de ser film på kino enn når de ser film hjemme sammen med en venn?

Velg metoder som passer til å belyse hver av disse fire problemstillingene. Begrunn valgene du gjør.

Relatert innhold

Fagstoff
Metoder i utforskning

En innføring i ulike metoder du kan bruke for å utforske et fenomen: observasjon, spørreundersøkelse, kildestudier, feltarbeid og statistisk analyse.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 26.04.2022