Å skape holdninger og endre adferd - Å skape holdninger og endret adferd - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Å skape holdninger og endre adferd

Fagartikkel

Å skape holdninger og endre adferd

Arbeid med reklame og reklamekampanjer handler om å skape positive holdninger til en merkevare og få potensielle kunder til å innse at livet blir litt bedre, enklere og artigere om de kjøper et bestemt produkt.

Å jobbe med reklame handler om å gjøre kjent, skape holdninger og endre atferd.

Målet er at kundegruppa skal bli kjent med eller få en påminnelse om et produkt, for så å bli positivt innstilt og få lyst på produktet.

Målretting av budskap er viktig, både med hensyn til hvem reklamen skal treffe, og hvilke holdninger og forventninger den skal skape hos en potensiell kunde.

Til syvende og sist skal reklamen skape motivasjon nok hos en mottaker til at han eller hun faktisk kjøper en tjeneste eller en bestemt vare.

Kjendiser og kjendisliv har alltid vært sentralt i markedsføring. Med internett og sosiale media har et bredere spekter kjendiser blitt vanlig. Nå er ikke lenger berømte skuespillere fra Hollywood alene om å være attraktive i markedsføringbransjen. Influensere fra YouTube-kanaler og Instagram får store andeler av markedsføringsbudsjettene.

Tenk over:

  • Hvilke kjendiser vet du om som har vært med i markedsføring?
  • Hvilken type kjendis er det?
  • I hvilken kanal er reklamen?
  • Hvem er målgruppa?

Se filmen under og tenk over spørsmålene en gang til.

IKKE TRÅKK OVER STREKEN! Arman tester TIP (Youtube.com)

Produktet skal løse et problem

Å lage og publisere reklame er kostbart. Reklamebyrået jobber derfor tett med oppdragsgiver for å bli godt kjent med produktet og målgruppa. I reklamebyrået blir ulike yrkesroller satt sammen i team, og teamet bruker ulike framgangsmåter for å være sikker på å treffe riktig med hensyn til budskap, målgruppe og formidlingskanaler.

En viktig oppgave for teamet er å finne ut hvilket «problem» produktet kan løse for kunden. Arbeidsmetodene handler om alt fra å gjøre intervjuer med personer i målgruppa og se på salgsstatistikker hos oppdragsgiver til å drive med kreativ idéutvikling innad i teamet.

Når en reklame vekker lysten og interessen eller skaper forventninger til et produkt eller en tjeneste, er reklamen godt på vei til å lykkes.

Eksempel 1

Try/Ap har lagd reklamen nedenfor for Møller bil. Hensikten er å nå potensielle kundegrupper og for å få dem til å bruke penger på tjenestene og varene de tilbyr. Hvis forbrukere kjøper seg en Volkswagen Amarok hos Møller bil etter å ha sett en reklame, er målet nådd.

I brødteksten under bildet i annonsen står det:

«Nye Volkswagen Amarok.
Skillet mellom jobb og fritid har aldri vært mindre.
La det være sagt: Nye Amarok er en arbeidsplass fremfor noe annet. Med høy lastekapasitet og suverene terrengegenskaper tar den deg fram nesten overalt. Men med klassens romsligste førerplass, radio, CD, klimaanlegg og elektronisk styrt 4MOTION med ESP antiskrens er den også svært sikker og komfortabel. Ikke bare til pickup å være, men sammenlignet med en hvilken som helst varebil. Vi har kort sagt satt en egen Volkswagen-standard i pickupklassen. Det er din tur til å prøve. Volkswagen Nyttekjøretøy. Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul.»

Eksempel 2

DNB Spare - Vi heier på alle som sparer til reise!

Studer bilannonsen og se reklamefilmen.

  • Hvilken målgruppe er reklamen rettet mot?
  • Hvilke drømmer spiller den på?
  • Hva lover den?
Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 25.04.2018