Markedskommunikasjon for å redusere økologisk fotavtrykk - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Markedskommunikasjon for å redusere økologisk fotavtrykk

I denne oppgaven er målet å bevisstgjøre både deg selv og andre om økologisk fotavtrykk, og å ta i bruk markedskommunikasjon for å overbevise andre om å redusere sitt økologiske fotavtrykk.

Et økologisk fotavtrykk er en metafor som sier noe om hvor mye jord- og vannareal som kreves for å produsere de ressursene vi forbruker, og for å absorbere våre utslipp.

Om du ønsker det, kan du ta en test for å se ditt økologiske fotavtrykk. For å ta testen kreves det registrering. Klikk deg inn på «Se ditt fotavtrykk» på nettsiden til Ducky.

Oppgaver

  • Velg deg ut ett eller to tiltak du kan gjøre for å redusere dine bidrag til utslipp. Formuler ett eller to mål som både er realistiske og konkrete.
  • Lag en digital plakat med målet ditt eller med en oppfordring til andre. Du kan lage plakaten med programvare du finner på nettet. Her er eksempler på plakater laget med verktøyene Canva og Fotor:

Gruppeoppgave

Lag en reklamefilm der dere forsøker å overbevise andre om å redusere sitt økologiske fotavtrykk. Ta utgangspunkt i ett eller noen få konkrete tiltak. Vis reklamefilmen for klassen.

Skrevet av Thomas Bedin og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 04.01.2021