Hopp til innhold
Oppgave

Kartlegg merkeordninger

Det finnes mange merkeordninger for klær og tekstiler som skal gi informasjon om at produktet er bærekraftig. Få oversikt over hvilke merker som finnes, og finn ut hvordan merkene brukes.

Oppgave 1. Merkeordninger

  1. Lag en oversikt over merkeordninger for klær og tekstiler. Hvis dere undersøker møbler, kan dere ta med merkeordninger for treverk i tillegg. Oversikten kan inneholde for eksempel:
  • hvordan merket/logoen ser ut
  • hvilke krav som må oppfylles for å kunne bruke merket
  • hvilken type produkter merket brukes på
  • hvilke av merkene som gjelder miljø og rettferdig handel
  • hvilke andre områder merket gjelder for

Oppgave 2. Gå på «merkejakt»

  1. Hva vil dere undersøke? Lag et spørsmål eller en hypotese om merkeordninger og tekstiler/klær, som dere har lyst til å undersøke. Eksempel på en hypotese: «Ingen syntetiske tekstiler er miljøvennlige.»
  2. Legg en plan for hvordan dere vil finne svar på spørsmålet/hypotesen.
  3. Finn klesplagg som har merkene dere fant i oppgave 1.


    Let på skolen, hjemme, i nettbutikker eller spør i en lokal butikk om dere får lov til å undersøke klær eller møbler som selges der.

  4. Dere kan for eksempel samle inn data om

    • merkeordning
    • produsent av produktet
    • type plagg/møbel
    • materialet plagget/møbelet er lagd av
    • produksjonsland
  5. Systematiser dataene og forsøk å svare på spørsmålet/hypotesen i a).
  6. Del det dere har funnet ut.

Oppgave 3. Diskuter: Virker merkeordningene?

  1. Hvorfor finnes det merkeordninger for blant annet miljø og bærekraft?
  2. Ser dere etter merker når dere handler klær?
  3. De som lager produktene, må ofte betale for å bli sertifisert slik at de kan bruke merkene på produktene sine. Hvorfor er de villige til å gjøre det?
  4. Noen produsenter har lagd merker som ligner på anerkjente/sertifiserte miljømerker. En metode er å bruke merker som forestiller blomster og trær, eller merker med grønne sirkler. Fant dere slike? Hvorfor lager noen produsenter sine egne merker?
  5. Diskuter påstandene under:

    Merkeordninger er en måte å kjøpe seg god samvittighet på.

    Miljømerker gjør det lettere å være en miljøvennlig forbruker.

    Klesmerket er viktigere enn miljømerket.


Relatert innhold

Skrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 18.02.2020