Influensere og markedskommunikasjon - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Influensere og markedskommunikasjon

Mange bedrifter bruker influensere for å promotere produktene sine. I denne oppgaven skal du vurdere og diskutere influenserrollen.

Oppgaver:

  1. Forklar med egne ord hva en influenser er.
  2. Vurder hvorfor du tror at så mange av oss blir påvirket av influensere.
  3. Forklar med egne ord hva som menes med influensermarkedsføring.
  4. Hvorfor tror du at mange bedrifter velger å benytte influensere i sin markedskommunikasjon?
  5. Det finnes flere virksomheter som tilrettelegger for samarbeid mellom annonsører og influensere. Se om du kan finne eksempler på slike virksomheter, og si noe om hvordan de arbeider.
  6. Diskuter følgende påstand med en eller flere medelever: «Det er viktig for meg kun å følge influensere som viser klart og tydelig hvorvidt innlegg er kjøpt og betalt.»

Relatert innhold

Fagstoff
Influensermarkedsføring

Mange av oss blir påvirket av influensere. Men hva kjennetegner influensermarkedsføring, og hvordan jobber influenserbransjen for å påvirke oss?

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 10.01.2021