Animasjon om markedskommunikasjon - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Filmklipp

Animasjon om markedskommunikasjon

Animasjonssnutten nedenfor forklarer hva som menes med kommunikasjon i markedsføringssammenheng. I animasjonen benyttes betegnelsen p for påvirkning. Kommunikasjonsprosessen blir også belyst.
Kommunikasjonsprosessen og påvirkning. Video. Video: Amendor AS / CC BY-NC-SA 4.0
Markedskommunikasjon. P for påvirkning – et sammendrag

Ordet «communicare» er latin og betyr å «gjøre felles». I markedsføringssammenheng ønsker vi å gjøre felles eller kommunisere et markedsføringsbudskap om et produkt, en tjeneste, en idé, en mening eller en holdning. Dette er påvirkning vi utøver på målgruppen.

Dersom potensielle kunder ikke vet hva vi har å tilby, vil de ha vanskelig for å velge akkurat våre produkter. Derfor er det viktig å kommunisere hva vi vil selge.

For å gjøre dette riktig må markedsførere ha kunnskap om kommunikasjonsprosessen. Denne går ut på at markedsføreren sender ut et budskap. Budskapet er kodet med symboler, for eksempel bilder og språk som mottakeren forstår, og blir sendt gjennom en kanal som treffer riktig kunde. Når mottakeren ser budskapet vårt, avkodes det. Er vi dyktige, fører dette til kjøp, endring av holdninger eller annet som måtte være målet med kommunikasjonen.

Kunsten er å finne riktig budskap og formulere det på en måte som treffer kunden midt i hjertet gjennom riktig valg av argumentasjon og appell.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Live Marie Toft Sundbye. Rettighetshaver: Amendor AS
Sist faglig oppdatert 04.12.2020