Skip to content

Tasks and Activites

Utforsk produktsortimentet

For virksomheter er det flere valg å ta når det gjelder sortimentet. Skal de satse i bredden, i dybden eller begge deler? I denne oppgaven skal du blant annet utforske produktsortimentet i tre butikker.
Interiør fra klesbutikken Carlings på kjøpesenteret Lagunen i Bergen, september 2020. Foto.
Open image in new window
  1. Forklar begrepene produktsortiment, sortimentsbredde og sortimentsdybde. Forklar hva som menes med konsistens mellom produktgrupper.


  2. Velg deg ut tre butikker som selger den samme typen produkter, for eksempel tre matbutikker eller tre klesbutikker. Utforsk produktsortimentet i de tre butikkene. Vurder sortimentsbredden, sortimentsdybden og konsistensen mellom produktgruppene i de tre butikkene. Hvorfor tror du butikkene er like/ulike i sitt sortiment?


  3. Diskuter den følgende påstanden:

    «Det er om å gjøre for enhver virksomhet å ha så stor sortimentsbredde og sortimentsdybde som mulig.»

CC BY-SAWritten by: Elisabeth Thoresen Olseng.
Last revised date 11/01/2020

Learning content

Konkurransemiddelet produkt