Skip to content

Tasks and Activites

Varner og forbrukeratferd

I denne oppgaven skal du, med utgangspunkt i Varners kjeder og konsepter, jobbe med temaer relatert til forbrukeratferd.
Kasseområdet til klesbutikken Urban på kjøpesenteret Lagunen ved Bergen, oktober 2020. Logoen til kjeden Urban er laget med lysende bokstaver og henger på veggen bak kassen. Foto.
Open image in new window

Du kan lese om Varners konsepter på Varners hjemmeside.

Oppgaver

  1. Forklar, med egne ord, hva som menes med forbrukeratferd. Hvilke faktorer kan påvirke forbrukeratferd?
  2. Forklar hva som menes med motivasjon, og gjør rede for Maslows behovspyramide. Redegjør for hvilket eller hvilke behov som kan gjøre seg gjeldende ved kjøp av produkter fra kjedene i Varner. Bruk relevante fagbegreper.
  3. Forklar hva som menes med merkepersonlighet. Velg ut minimum tre av konseptene til Varner, og reflekter over de ulike konseptenes merkepersonlighet.
  4. Forklar begrepet kjøpsroller, og gi eksempler fra ett eller flere av konseptene til Varner. Her må du gjerne bruke fantasien.
  5. Redegjør for en kjøpsprosess, en kundereise, med utgangspunkt i ett av konseptene til Varner. Her må du gjerne bruke fantasien.
  6. Bruk eksempler fra Varners konsepter, eller finn på et nytt konsept, og forklar hva som menes med adopsjonsprosessen og diffusjonsprosessen.
  7. Gjør deg kjent med hva som står om bærekraft på Varners hjemmeside.
CC BY-SAWritten by: Elisabeth Thoresen Olseng and Kristoffer Heide Kitterød.
Last revised date 03/22/2021

Learning content

Markeder, kjøpsatferd og segmentering