Eksempler på eksamensoppgaver for frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
Hvordan er eksamensoppgavene utformet?
Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven kan du få oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver, der du skal velge en av disse.
Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og det forsøket du har valgt.
Oppgave 1. Stoffer og materialer
Gi eksempler på viktige stoffer eller materialer i frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. Velg ett stoff eller materiale som du går i dybden på.
Aktuelle punkter
- Hvordan kan ulike stoffer systematiseres i ulike grupper?
Hvordan kan vi undersøke egenskapene til dette stoffet?
- kjemisk oppbygning
- hvordan stoffet reagerer med andre stoffer
- risikovurdering og håndtering
- vurdering av stoffet med tanke på bærekraft
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
utforske egenskaper og reaksjoner til noen stoffer og stoffblandinger som er relevante for eget utdanningsprogram
undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv
Oppgave 2. Bærekraft i yrket mitt
Ta utgangspunkt i et yrke og presenter ulike eksempler på hvordan bærekraft er viktig i yrket.
Aktuelle punkter
bruk av stoffer og materialer
livsløpsanalyse
teknologi
Forsøk / praktiske oppgaver
Forslag til forsøk / praktiske oppgaver
Oppdrag: bærekraftig interiørdesign
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
Oppgave 3. Livsløp og bærekraft
Ta utgangspunkt i et produkt du velger selv, og grei ut om livsløpet til dette produktet.
Aktuelle punkter
- Hva mener vi med livsløpet til et produkt?
- Hvilke livsløpsfaser går produktet gjennom?
- Diskuter hvordan de ulike fasene påvirker bærekraftig utvikling med tanke på miljø, økonomi og sosiale forhold.
- Foreslå mulige tiltak som kan gjøre produktet mer bærekraftig.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv
undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv
Oppgave 4. Helse og livsstil
Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.
Presenter det du finner ut.
Tips!
I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.
Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.
Aktuelle punkter
- Hva menes med helse?
- Hva er livsstil?
- Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
- Hva mener du kjennetegner god helse?
- Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 5. Mat og helse
Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).
Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).
Aktuelle punkter
- Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
- Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
- Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
- Hva menes med næringsstoffer?
- Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.
Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.
- Hva mener vi med et variert kosthold?
- Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 6. Presenter en selvvalgt problemstilling
I løpet av skoleåret har du jobbet med en selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.
Aktuelle punkter
- Hvorfor valgte du denne problemstillingen?
- Hvilke hypoteser har du jobbet med?
- Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
- Hva fant du ut?
- Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forsøk
Forslag til forsøk
Ta utgangspunkt i forsøk og praktiske oppgaver du har jobbet med i forbindelse med dette prosjektet.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
utforske og presentere teknologi knytt til eige utdanningsprogram og vurdere han i eit berekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 7. Teknologi og bærekraft
Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til håndverk, design og produktutvikling og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.
Aktuelle punkter
- Hva er teknologi? Gi eksempler.
- Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
- Hvilke fordeler gir denne teknologien?
- Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på ei bærekraftig utvikling.
- Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmålene?
Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forsøk
Forslag til forsøk
Den praktiske delen i denne oppgaven kan bestå i å bruke den aktuelle teknologien når du presenterer og diskuterer oppgaven.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Kilder
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01-04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04
Viken fylkeskommune. (2022, 21. januar). Muntlig-praktisk eksamen i Naturfag – Eleveksamen. https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/eksamen-for-elever/gjennomforing-av-eksamen/rammedokumenter-for-eleveksamen-i-lk20/muntlig-praktisk-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen-i-naturfag-eleveksamen.128060.aspx