Lag en GIF-annonse - Technological Understanding (IM-IKM vg1) - NDLA

Skip to content
Oppgave

Lag en GIF-annonse

Lag en enkel nettannonse med animasjon i GIF-format.

GIF er et bildeformat som lar deg lage en enkel animasjon. Du setter sammen flere stillbilder, og animasjonen går i loop eller stopper til slutt.

GIF-er kan lastes opp der du ellers kan laste opp bilder.

Lag en GIF-annonse

Velg produkt, målgruppe og kanal, og velg en uttrykksmåte (som foto, tekst eller grafiske element i fokus). Animasjonen skal

  • vare i ti sekunder dersom den stoppes

  • bestå av minst tre bilder

  • vise tydelig hvem avsenderen er

Lever GIF-filen og et refleksjonsnotat etter avtale med læreren.

Tips

Bruk det du har lært om komposisjon, for å vekke oppmerksomhet og få fram den viktigste informasjonen. Det er viktig å planlegge godt hva som skal være animert, og hva som skal være konstant. Husk at animerte felt vil trekke oppmerksomhet. Bruk det gylne snitt og andre i utviklingen av designet. Er det mange elementer som beveger seg, blir det vanskeligere å ta inn over seg og sortere informasjonen i annonsen.

Eksempel

Se på eksempelet i toppen av artikkelen. Her er det animerte elementet en liten stråle væske som renner kontinuerlig ned i et fristende glass med rød drikke.

Tekstbokser med informasjon om produktet og logoen til produsenten er plassert til høyre. Informasjonen om drikken kommer tydelig fram, samtidig som animasjonen av strålen vekker oppmerksomhet og frister til kjøp.

Studer

Undersøk annonsen over.

  • Finner du ut hvor mange sekunder animasjonen varer før den starter på nytt igjen?

  • Hvor mange bilder vil du gjette at animasjonen er lagd av?

Refleksjonsnotat

Lag et notat når du er ferdig med å lage GIF-en.

  1. Si hvor annonsen skal publiseres, hvem som er målgruppa, og hva budskapet er.

  2. Legg inn alle stillbildene GIF-en består av, og den ferdige annonsen.

  3. Forklar hvilke komposisjonsprinsipper du har brukt, og beskriv hvilke elementer som beveger seg og hvilke som står i ro, og begrunn valgene dine.

  4. Fortell hvordan du teknisk produserte annonsen i programvaren. Reflekter over valgene du tok da du satte sammen bildene, for eksempel når det gjaldt retning eller frekvens på bevegelsen.

  5. Oppsummer til slutt: Hva fikk du til? Hva ville du ha gjort annerledes?

Related content

Subject material
GIF (Graphics Interchange Format)

En GIF er et bildeformat med lav oppløsning. Den består av flere bilder som er satt sammen til en enkel animasjon. Se eksempler på GIF-er her.


Written by: Stina Åshildsdatter Grolid.
Last revised date 03/26/2021