Bildeutsnitt
Det er vanlig å bruke seks forskjellige betegnelser på bildeutsnitt:
- Ultratotal (UTOT)
- Hele fokuspunktet og omgivelsene rundt vises. Fotograferer du en person, vil bildet vise hele personen og hvilke omgivelser personen befinner seg i.
- Total (TOT)
- Dette utsnittet inneholder hele fokuspunktet eller personen fra topp til tå. Utsnittet framhever personen(e) og er mindre fokusert på omgivelsene.
- Halvtotal (HTOT)
- Bildeutsnittet halvtotal viser halve fokuspunktet. En person vil vises omtrent fra livet og opp, eventuelt til og med hendene.
- Halvnær (HNÆ)
- Personen vises med hodet og skuldre, omtrent ned til armhulene eller øverste del av brystet.
- Nær (NÆ)
- Hodet og eventuelt halsen fyller bildet. Skuldrene er vanligvis utelatt. Bildeutsnittet nær er vanlig å bruke i portretter.
- Ultranær (UNÆ)
- Et ultranært utsnitt går enda tettere på motivet enn utsnittet nær. Det fokuserer ofte på en detalj i motivet, for eksempel øyne eller munn.

Tenk etter
Studer bildene over.
Hvilket utsnitt ville du valgt for et bilde til en reklame for en klesdesigner?
Hvilket utsnitt ville du valgt for et bilde til en reklame for høstens hårfrisyrer?
Hvilket utsnitt ville du valgt for et bilde til en reklame for øyesminke?
Kjennskap til forskjellige bildeutsnitt er viktig for alle som jobber med medieproduksjon. Både fotojournalister, reklamefotografer og bryllupsfotografer må hele tida bevisst velge mellom ulike bildeutsnitt når de fotograferer et motiv eller redigerer bilder i etterkant. En filmprodusent er avhengig av å kunne bruke presise begreper for å angi hvordan en scene skal filmes. Når du velger et bildeutsnitt, velger du også et virkemiddel for å få fram et bestemt budskap.
Avstand og nærhet
En fotojournalist vet at det kreves et ultratotalt bilde i en ulykkesreportasje for at publikum skal kunne få oversikt over omfanget. Men dersom vi skal få sympati for ofrene, må fotografen gå tettere på motivet.
Som studiofotograf må du gjøre bevisste valg når du fotograferer en modell eller et produkt. Husk derfor å variere utsnittene dine. Vær kreativ og prøv ut forskjellige utsnitt og vinkler som gjør at det budskapet du ønsker å formidle, kommer tydelig fram.

Bildeutsnittet viser produktets egenskaper
Bevisst bruk av bildeutsnitt er avgjørende for budskapet i en reklame. En reklamefotograf kan for eksempel velge å vise produktet i en bestemt omgivelse, fokusere på en spennende detalj eller en relasjon.
Bilder viser alltid et bevisst utsnitt av virkeligheten slik avsenderen ønsker å framstille den. I en bildeanalyse er det derfor viktig å reflektere over hvorfor avsenderen har valgt et bestemt utsnitt.
Som tilskuer på en fotballkamp tar du inn mange synsinntrykk: spillerne på banen, trenerne på sidelinja, supporterbråk på tribunen, en far ved siden av deg som kjefter på sønnen sin, flomlysene som lyser opp himmelen ... Det er dette som er totalopplevelsen av å gå på kamp.
Men i lokalavisa dagen etter er det bare en flik av denne opplevelsen som vises. Her har redaksjonen valgt å brukt et nærbilde av treneren som kjefter på en spiller. Kanskje ønsker lokalavisa å fokusere på at alt ikke er som det skal i klubben?
Tenk etter
Hvilke utsnitt er brukt i dette bildet av Erling Braut Haaland?
Hvorfor har fotografen valgt nettopp dette utsnittet?
Hva er det vi ikke ser på bildet?

Related content
En øvingsoppgave der du skal lage en kollasj som består av tre ulike bildeutsnitt fra samme setting.