Kartlegging av reiselivet - Business Operations (SR-SRL vg2) - NDLA

Skip to content
Fagartikkel

Kartlegging av reiselivet

Hvor mange turister kommer til Norge hvert år? Hva ønsker turister som kommer til Norge? Hva kjennetegner norske turister? Dette og mange andre spørsmål kan vi finne svar på i ulike kartlegginger av reiselivet.
Video: NHO Reiseliv / CC BY-NC-SA 4.0

Det er mange ulike aktører, både private og offentlige, som kartlegger ulike områder innenfor reiselivet i Norge. Noen av de største er Innovasjon Norge Reiseliv, Statistisk sentralbyrå og NHO Reiseliv. I tillegg er det noen forskningsinstitusjoner som kartlegger på oppdrag.

Visit Norway Innsikt

Hvert år intervjuer Innovasjon Norge tusenvis av norske og utenlandske turister på ferie i Norge. Målet er å kartlegge formålet med reisen, hvordan de reiser og hvem de reiser sammen med. I tillegg kartlegges aktiviteter og pengebruk. Hva er ønskede aktiviteter, hvilke ble gjennomført og hvor fornøyd var de med aktivitetene? Funnene publiseres i en stor rapport og er et nyttig verktøy for reiselivsaktørene i Norge.

Turistundersøkelser fra Visit Norway Innsikt

Reiselivsåret 2019, Visit Norway

Turistundersøkelsen - vinter 2023

Statistisk sentralbyrå (SSB)

Fire ganger i året gjennomfører SSB Reiseundersøkelsen, som har som formål å kartlegge nordmenns reisevaner i Norge og i utlandet.

Reiseundersøkelsen til SSB

Reiseundersøkelsen 2022, SSB

NHO Reiseliv

NHO Reiseliv engasjerer blant andre Telenor og Norsk Gallup til å gjennomføre ulike kartleggingsundersøkelser. For eksempel gjennomførte de høsten 2019 en kartlegging av nordmenns reiseplaner for høstferien og høsten generelt. NHO Reiseliv publiserer resultater fra slike undersøkelser på sine hjemmesider.

Tall og fakta fra NHO Reiseliv

Høstgallup 2023, NHO Reiseliv

Tall og fakta om reiselivsnæringen, NHO Reiseliv

Senter for reiselivsforskning

Senter for reiselivsforskning kartlegger forsknings- og utviklingsbehovet for reiselivet i Innlandet. Formålet med dette er å få bedre kjennskap til hvilke temaer og områder aktørene selv vurderer som de mest sentrale.

Reiserådgivningstjeneste

MIMIR er et eksempel på en reiserådgivningstjeneste som kartlegger og gjennomfører mulighetsstudier, analyser og utredninger for reiselivet på oppdrag. De leverer rådgivningstjenester både til private bedrifter og offentlige etater, som Innovasjon Norge. Deres kjernekompetanse er:

reisemålsutvikling, markeds- og konseptvurderinger, opplevelsesdesign og attraksjonsutvikling, klyngeutvikling og prosjektledelse, samt ulike typer analyser og utredninger.


Kilder

Visit Norway Innsikt. (u.å.). Turistundersøkelsen. https://business.visitnorway.com/no/turistundersokelsen/

Statistisk sentralbyrå. (2020, 28. april). Reiseundersøkelsen 2019. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/reiseundersokelsen-2019

Senter for reiselivsforskning. (2016, 22. november). Kartlegging av reiselivets forskningsbehov. https://www.reiselivsforskning.org/?s=kartlegging
MIMIR. (u.å.). Mulighetsstudier, analyser og utredninger. https://mimir.no/Tjenester/?Article=33

Written by: Cathrine Meyer Johansen.
Last revised date 02/27/2023