Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

KI-verktøy i realfag

KI-verktøy som prateroboter og verktøy for å generere bilder kan være nyttige i realfag, men de kan ha sine begrensninger. I denne aktiviteten skal dere undersøke om det er mulig å lage faglig korrekt visuelt innhold som tabeller, illustrasjoner og figurer av realfaglige fenomener.
Anatomisk modell av noe som skal forestille et menneskehjerte. Hjertet ligger utenpå ribbein med blodårer som snirkler seg innimellom knoklene. KI-illustrasjon.

KI i realfagene

I realfagene jobber vi med flere representasjonsformer: grafer, figurer, tabeller, illustrasjoner, reaksjonslikninger og matematiske skrivemåter. Dette utfordrer modellene som ulike KI-verktøy baserer seg på. Likevel kan de i visse situasjoner gi gode resultater.

Oppgave

Med utgangspunkt i prateroboter og verktøy for å generere bilder er det relativt lett å produsere noen tekster og illustrasjoner med tekniske feil og unøyaktigheter. I aktiviteten skal dere være feilsøkere og finne feil, mangler og andre unøyaktigheter i svaret fra slike verktøy. Som tillegg kan dere komme med forslag til hvordan ledeteksten kan omformuleres slik at dere får bedre svar.

  1. Test ut noen av disse ledetekstene i en praterobot eller i et bildegenereringsverktøy, og vurder svarene dere får.

    • List opp tre ulike måter å skrive fotosynteselikningen på.

    • Lag et forslag til en usunn dagsmeny for en skoleelev på vg1.

    • Lag en tabell med verdier som tilsvarer eksponentiell vekst.

    • Lag en anatomisk korrekt figur av skjelettet til en elg.

    • Lag en figur som viser karbonets kretsløp.

  2. Forsøk å gjøre små endringer på ledetekstene. Klarer dere å endre ledetekstene slik at svarene dere får, blir mer faglig korrekte?

  3. Sammenlikn svarene dere får fra ulike prateroboter eller bildegenereringsverktøy. Får dere de samme svarene?

Lag egne ledetekster

  1. Velg et tema i naturfag eller biologi som dere jobber eller har jobbet med.

  2. Velg ut et konsept hvor dere vil lage en illustrasjon eller figur.

  3. Lag en ledetekst som dere tror vil gi ønsket resultat.

  4. Vurder resultatet, og kom med forslag til hvordan dere kan endre ledeteksten for å få et bedre resultat.

Evaluering

Når dere har jobbet med oppgavene, kan dere presentere en utvalgt oppgave for resten av klassen eller mindre grupper.

Denne sida er en bearbeidet versjon av ChatGPT's akilleshæl – Find fejlen oppdatert 14. november 2023.

Kilde

Christiansen, P. (2023, 14. november). ChatGPT's akilleshæl – Find fejlen. Emu – Danmarks læringsportal. https://emu.dk/stx/matematik/det-digitale/chatgpts-akilleshael-find-fejlen?b=t6-t1093-t2677&ref=viden.ai

Relatert innhold

CC BY-NC-SASkrevet av Peter Christiansen ved Niels Brock Innovationsgymnasium og Thomas Bedin. Rettighetshaver: Centre for Undervisningsmidler (CFU) – en del af af Danmarks Professionshøjskoler
Sist faglig oppdatert 02.05.2024

Læringsressurser

Forskning, metoder og modeller