Fagstoff

Hva er en forretningsidé?

Publisert: 02.11.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Fallskjermhopping. Foto.

Har du noen gang fått en fantastisk idé til en vare eller tjeneste som du vil lage og tjene penger på? Det kan være så spennende at du gjerne vil starte med en gang! Samtidig vet du nok at det er lurt å planlegge og stille en del spørsmål først.

 

En forretningsidé skal gi svar på disse spørsmålene:


Hva skal jeg selge?

 

Hvilket behov hos kunden skal jeg dekke?

 

Hvem skal jeg selge til?

 

 

IKEA varehus. Foto.    

Gir IKEAs forretningsidé svar på spørsmålene?

 

IKEAs forretningsidé: «[…] å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsprodukter til så lave priser at så mange mennesker som mulig har råd til å kjøpe dem»

 

Motevisning - Moods of NorwayMotevisning - Moods of Norway 

Moods of Norways forretningsidé lyder slik: «Et norsk kleskonsept som kombinerer produkter tilpasset brukerens ulike stemninger med en twist fra norsk historie, kultur og tradisjoner.»

Husk å planlegge

Før du starter en ny bedrift, bør du derfor stille deg selv noen enkle spørsmål:

  • Hva skal jeg selge?
  • Hvilket behov hos kunden skal jeg dekke?
  • Hvem skal jeg selge til?

Svarene på disse spørsmålene kalles en forretningsidé.

Krav til en forretningsidé

Forretningsideen din må du skrive ned. Av og til bør du hente ideen fram igjen for å sjekke om det du arbeider med i bedriften fra dag til dag, faktisk er det forretningsideen sier at du skal drive med.

Forretningsideen bør også være litt «vid», det vil si at den ikke må være for detaljert. Skal bedriften din selge mobiltelefoner, kan forretningsideen være at du skal «selge mobiltelefoner og tilleggsutstyr». Du bør ikke skrive at dere skal selge «mobiltelefonmodellene iPhone 5 og Nokia N9». På den måten kan bedriften gjøre endringer uten at du trenger å endre selve forretningsideen.

Hvorfor skal kunden handle hos deg?

Det er også viktig at du tenker på hvorfor kunden skal velge å kjøpe akkurat din vare. Du må altså finne ut hvordan bedriften din eller varene dine skal skille seg ut fra konkurrentenes. Sagt på en annen måte: Hva er bedriften din best til?

Er du yrkessjåfør, skal du kanskje dekke kundens behov for rask og sikker transport av varer ut til kundene. Dersom du er bedre på dette enn konkurrentene dine (som kanskje ofte er forsinket eller leverer skadde varer), kan du dekke kundens behov bedre enn andre i markedet. Det vil være en konkurransefordel for firmaet ditt. Det vil si at du stiller sterkere i konkurransen på markedet enn de andre bedriftene.

Når du har en konkurransefordel, har bedriften din en fordel eller styrke som konkurrentene dine ikke har. For eksempel har du kanskje funnet opp en helt ny teknologi som kan brukes i produksjonen din.

Har du det som skal til for å starte egen bedrift? Se filmen for å få nyttige tips. 

 

 

Oppgaver
Relatert innhold

Aktuelt stoff for