Fagstoff

Priskalkyle

Publisert: 01.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Kompositte materialer: Vevd glassfiber (SEM)

Å sette korrekt pris på en vare eller tjeneste er en stor utfordring. Mange nyetablerte håndverkere har en tendens til å sette prisen på produktene sine for lavt. Andre klarer å prise seg ut av markedet. Nå er det sikkert de færreste som har begynt på design og håndverk fordi de er veldig glad i matte, men å lære seg å sette opp en priskalkyle, er noe du vil finne ut etter hvert at er svært nyttig.

Selvkostkalkyle og bidragskalkyle

Grovt sett er det to måter å lage en priskalkyle på. Den ene kaller vi selvkostkalkylen, og der regner vi ut hva varen må koste for at vi skal få dekket alle våre kostnader og en viss fortjeneste. Den andre kalkylen kaller vi bidragsmetoden. Og her skjeler vi i større grad til den optimale prisen i markedet. I et marked med priselastisitet vil det normalt være slik at antall solgte enheter reduseres ved økt pris. Den optimale pris er derfor den som gir oss det høyeste bidraget når vi multipliserer pris med antall solgte enheter.

En selvkostkalkyle setter vi opp slik:

Selvkostkalkyle. Bilde.Selvkostkalkyle

I varekostnaden ligger alle kostnader forbundet med produksjon av varen fram til den ligger på lager. For en håndverker vil det i hovedsak være samlede materialkostnader inkludert frakt, toll, etc. For de fleste vil det være naturlig å også legge timekostnaden til selve framstillingen av produktet hit. De indirekte kostnader er løpende kostnader som ikke har noen direkte tilknytning til framstilling av varen. Eksempler på dette er husleie, strøm, lønn til ansatte i butikk, telefonutgifter, markedsføringskostnader etc. Når vi summerer varekostnad og indirekte kostnader får vi selvkost. På dette legges en viss fortjeneste.

En bidragskalkyle setter vi opp slik:

Bidragskalkyle. Bilde.Bidragskalkyle

Varekostnaden er i likhet med selvkostkalkylen alle kostnader forbundet med å få varen på lager. Den avansen som her legges til som prosent av varekostnaden, skal både dekke alle indirekte kostnader og fortjeneste. Denne avansen regner vi ut på grunnlag av de budsjett-tallene som legges til grunn for virksomheten. Bidragskalkylen kan også benyttes til å finne til hvilken minimumspris varen kan selges til dersom salget skulle svikte på grunn av for høy pris, og vi bare får dekket selve varekostnaden.

 

Oppgaver