Ferieplaner?
Dette spørsmålet hører vi ofte. For hva skal folk gjøre i ferien? Skal de reise bort, eller skal de ha en «staycation»? Ferie i Norge eller i utlandet? Telttur eller hotell? Med venner eller med familie? Alene, kanskje?
![Tre voksne og fem barn sitter og spiser på en rasteplass. I bakgrunnen ses en stasjonsvogn med fullastet bagasjerom. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/sy71b5fc.jpg?width=1024&cropStartX=99.21875&cropEndX=1.313722067039106&cropStartY=97.15179507337525&cropEndY=12.03649109014675)
Oppdrag
Kommunen trenger en oversikt over ferieplanene til ungdom i aldersgruppen 16–18 år. De har bedt klassen deres om hjelp til å skaffe denne oversikten. De spør om dere kan lage, gjennomføre og analysere en undersøkelse om ferieplanene til elevene på skolen deres.
Forberedelser – i klassen
- Undersøkelsen skal være i intervjuform.
- Diskuter i klassen hvilke spørsmål dere kan stille. Tenk på hvordan dere best mulig kan utforme spørsmålene slik at det blir enkelt å analysere svarene.
- Utform et intervjuskjema sammen, enten på papir eller digitalt.
- Bli enige om hvor mange medelever dere skal intervjue. Kanskje tre hver?
Gjennomføring – individuelt
- Gjennomfør intervjuene i friminuttene, når alle har fri.
- Gå gjennom svarene du får inn, og skriv en oppsummering av det du har funnet ut.
Sluttføring – i klassen
- Presenter funnene deres i klassen.
- To i klassen må ta på seg sekretærrollen og skrive oppsummeringene så oversiktlig som mulig.
- Lag en presentasjon av funnene deres.
- Hvilke ferieplaner har elevene på skolen deres?
Related content
CC BY-SAWritten by: Cathrine Meyer Johansen.
Last revised date 06/03/2020