Skip to content

Tasks and Activites

Makt i en kommunikasjonssituasjon

Makt kan påvirke hva vi tenker og hvordan vi oppfører oss. Vi skal bruke et eksempel fra motebransjen til å diskutere hvordan maktforholdet preger kommunikasjonen.

I kommunikasjon med andre vil den makten du har, eller ikke har, påvirke samhandlingen. Hvilken kontroll dere har over situasjonen, kan henge sammen med maktforholdet mellom dere.

Redaktøren i motebladet Costume, Vanessa Rudjord, og motejournalisten Sissel Hoffeng, diskuterer maktforhold sammen med Anne Lindmo. Utgangspunktet for samtalen er en film om sjefsredaktøren for Vouge: Anna Wintour.

Se gjennom filmutdraget, og svar på spørsmålene:

  1. Hvordan vises maktforholdet gjennom klesdrakt og kroppsspråk?
  2. I filmklippet snakker Anna Wintour "ovenfra og ned" til sine medarbeidere. Gi eksempler på dette.
  3. Har du noen gang opplevd å føle deg underlegen i en jobbsituasjon på grunn av måten du har blitt snakket til?Hvordan kan du varsle om dette når det skjer ?

  4. Kan du tenke på en situasjon der du kan ha fått noen andre til å føle seg underlegne, på grunn av måten du snakket til dem på?

Diskuter spørsmålene i mindre grupper.



CC BY-NC-SAWritten by: Inger Gilje Sporaland and Caroline Nesbø Baker. Rightsholder: NRK
Last revised date 10/31/2019

Learning content

Intern kommunikasjon