Skip to content

Tasks and Activites

Semiotikk og klær

Se deler av NRK-serien Avkledd, og bruk begreper og kunnskap fra semiotikken til å utforske hva vi uttrykker med klær.
To kvinner som er svært like. De har rosa hår i samme fasong, store briller, rød leppestift, flere kjeder rundt halsen. De smiler. Foto.
Open image in new window

1. Hva sier du med klærne dine?

  1. Se på antrekket du har på deg. Hvis vi tenker på klær som tegn: Hvilke konnotasjoner har enkeltplagg eller helheten i antrekket ditt?

  2. Sosialsemiotikken sier at tegn får innholdet sitt fra den sosiale konteksten de blir brukt i. Kler du deg annerledes i ulike sosiale kontekster, som med familie, på skole, jobb, trening eller på fest?

  3. Tegn har en sosial funksjon, ifølge sosialsemiotikken. De kan brukes til å distansere oss fra enkelte grupper, eller de kan signalisere tilhørighet og styrke relasjoner til andre. Kan du tenke på situasjoner der du har brukt klær på denne måten?

2. Hvorfor kler vi oss likt?

Se fra 5.09 til 11.32 i episoden "På forsiden" i NRK-serien Avkledd.

  1. Hva svarer psykolog Egil Nygaard når programleder Jenny Skavlan spør ham hvorfor vi kler oss likt med andre vi omgås til vanlig? Stemmer dette for deg?

  2. Jenny Skavlan intervjuer ungdommer fra ulike skoler i Oslo om hvordan de kler seg. Hva sier de selv om kleskoden på sin skole? Hvorfor tror du de ikke legger merke til at de kler seg likt, før Skavlan påpeker dette?

  3. Er det slik på skolen din også? Hvilke plagg går i så fall igjen på din skole?

  4. Vi kan si at klærne til disse skoleungdommene har betydningen "jeg vil høre til i fellesskapet". Hva er motsetningen til dette budskapet, og hvordan kan du signalisere dette med klær?

3. Hvorfor kler vi oss annerledes?

Se fra 5.32 til 11.14 i episoden "XL" i den samme serien. Her møter Jenny Skavlan Pål Mikael Sterk-Hansen som har en ganske særegen klesstil.

  1. Hvordan beskriver Sterk-Hansen stilen sin med ett ord? Hvordan tolker du stilen hans?

  2. Sterk-Hansen snakker om "Frogner-fruer" når han legger fram et antrekk. Hva slags betydning har dette? Hvordan har disse klærne denne konnotasjonen?

  3. Han snakker også om å være seg selv 100 prosent, men at han ikke skiller seg ut i flokken sin. Hva tenker du dette sier om fellesskap og klær?

4. Hvordan leser vi andres klær?

Se videre fra 11.24 til 21.00 i episoden "XL" (over). Her har Jenny Skavlan invitert ulike folk til å se på klærne i garderoben hennes og se om de kan tolke hvem hun er som menneske ut fra plaggene.

  1. Hvem har den mest riktige tolkningen av henne? Hvem tar mest feil? Hva tror du er grunnen til at de tolker klærne så ulikt?

  2. Lag ei liste over ulike tolkninger og beskrivelser som folk kommer med når de ser på klærne hennes.

  3. Velg ut de fem av disse som du er mest enig i, og prøv å beskrive så detaljert som mulig hva det er ved plagget som gjør at du tolker det slik. Bruk begrepene "semiotiske ressurser" eller "tegn" om de meningsbærende elementene i plagget.

  4. Del med en medelev og diskuter: Hvor kommer de kulturelle kodene som dere bruker til å tolke tegnene, fra?

5. Gjør en semiotisk analyse av et klesplagg

Finn et plagg i en fysisk eller nettbasert klesbutikk. Gjør en semiotisk analyse av plagget og presenter analysen for klassen.

Her er spørsmål som du kan stille i analysen:

  • Hvilke meningsbærende elementer (tegn eller semiotiske ressurser) består plagget av? Det kan være snitt, tøy, farger, mønster, merker, lommer og så videre.

  • Hvilken denotasjon og hvilke konnotasjoner har disse elementene?

  • Hvilke kulturelle koder eller referanser må du kjenne til for å tolke elementene på denne måten?

  • Kan det å ha på seg dette plagget signalisere tilhørighet til eller avstand fra ulike fellesskap?

  • Kan plagget ha andre sosiale funksjoner, som å signalisere makt, kjønn eller andre faktorer som har med det sosiale samspillet med andre å gjøre?

Related content

Hvordan påvirker den sosiale konteksten betydningen til tegn, og hvilke sosiale funksjoner kan tegn ha?

CC BY-SAWritten by: Caroline Nesbø Baker.
Last revised date 03/11/2022

Learning content

Medier, arbeidsliv og integrering