Varner og forbrukeratferd
I denne oppgaven skal du, med utgangspunkt i Varners kjeder og konsepter, jobbe med temaer relatert til forbrukeratferd.
![Kasseområdet til klesbutikken Urban på kjøpesenteret Lagunen ved Bergen, oktober 2020. Logoen til kjeden Urban er laget med lysende bokstaver og henger på veggen bak kassen. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/VH0mCeTB.jpg?width=1024&cropStartX=100&cropEndX=17.794168994413408&cropStartY=100&cropEndY=4.931761786600497)
Du kan lese om Varners konsepter på Varners hjemmeside.
Oppgaver
- Forklar, med egne ord, hva som menes med forbrukeratferd. Hvilke faktorer kan påvirke forbrukeratferd?
- Forklar hva som menes med motivasjon, og gjør rede for Maslows behovspyramide. Redegjør for hvilket eller hvilke behov som kan gjøre seg gjeldende ved kjøp av produkter fra kjedene i Varner. Bruk relevante fagbegreper.
- Forklar hva som menes med merkepersonlighet. Velg ut minimum tre av konseptene til Varner, og reflekter over de ulike konseptenes merkepersonlighet.
- Forklar begrepet kjøpsroller, og gi eksempler fra ett eller flere av konseptene til Varner. Her må du gjerne bruke fantasien.
- Redegjør for en kjøpsprosess, en kundereise, med utgangspunkt i ett av konseptene til Varner. Her må du gjerne bruke fantasien.
- Bruk eksempler fra Varners konsepter, eller finn på et nytt konsept, og forklar hva som menes med adopsjonsprosessen og diffusjonsprosessen.
- Gjør deg kjent med hva som står om bærekraft på Varners hjemmeside.
CC BY-SAWritten by: Elisabeth Thoresen Olseng and Kristoffer Heide Kitterød.
Last revised date 03/22/2021