Task: Work assignment

Den danske dikteren

Published: 26.04.2017
  • Embed
  • Easy Reader
  • Listen
  • Print

 

 
Animasjonsfilmen Den danske dikteren (2006), regissert av Torill Kove, er en varm film som formidler noe allmennmenneskelig om de store temaene i livet: døden, kjærligheten – og kunsten. For livet er kanskje styrt av både store tilfeldigheter, og at det finnes en sammenheng i det hele?

 

Handlingen

Den danske dikteren Kasper Jørgensen reiser til Norge for å møte sitt store litterære forbilde, Sigrid Undset. Han kommer aldri så langt, men søker husly på en gård på veien. Der forelsker han seg hodestups i Ingeborg, jenta på gården. Men Ingeborg er lovet bort til gutten på nabogården. Kasper håper hun kan la seg inspirere av Kristin Lavransdatter og velge ektemann etter eget hjerte. Men Ingeborg vet hvordan det går med Kristin, og våger ikke å gå mot løftet hun har gitt faren. Tilfeldigheter skal allikevel føre de to sammen igjen, noe som skal få stor betydning for fortelleren i filmen.

Oscar i 2007

Den danske dikteren fikk stor oppmerksomhet da den vant Oscar for beste animerte kortfilm i 2007. Da Kove gav ut fortellingen i bokform etter at filmen ble gitt ut, fikk hun også gode anmeldelser for boka. Vanligvis er det bøker som blir adaptert i filmformat. Kove gikk motsatt vei og laget en bok inspirert av tegneserienes fortelleteknikk, som en adaptasjon av filmen.

Om regissøren

Torill Kove (1958–) er en norsk-kanadisk animasjonsfilmskaper, illustratør og forfatter, som siden 1980-årene har bodd og arbeidet i Canada. I tillegg til Den danske dikteren har hun laget flere andre anerkjente animasjonsfilmer, blant annet de to Oscar-nominerte filmene Min bestemor strøk kongens skjorter (1999) og Moulton og meg (2014). Både i filmene og i barnebøkene skaper hun lett gjenkjennelige skikkelser og miljøer med enkle streker, delvis inspirert av tegneserieestetikken.

 

Oppgaver

1. Hvordan åpner filmen? Hva slags kjennskap får du for eksempel til fortelleren i starten? Hvilket perspektiv på tilværelsen får du allerede fra begynnelsen av?

 

2. Hvorfor skal Kasper, den danske dikteren, til Norge?

 

3. Hva motiverer Kasper til å lese Sigrid Undsets bøker om Kristin Lavransdatter, og hvilken funksjon får denne fortellingen i hans liv?

 

4. Hva er «Skandinaviske forvirringer»? Kjenner du til flere eksempler på slike «forvirringer» enn de som blir vist i filmen?

 

5. Hvordan skildres de ulike miljøene i filmen, for eksempel kaia i København og i Oslo når passasjerer går av båten, livet på gården der Ingeborg bor, og området der Kasper bor i København? Hvilke momenter er med, i bilde og lyd, for å skape miljøene?

 

6. Hvorfor kommer aldri Kasper til Sigrid Undsets hjem?

 

7. Hvordan utvikler forholdet mellom Kasper og Ingeborg seg, og hvorfor kan hun ikke gifte seg med Kasper?

 

8. Hva slags funksjon får trilogien om Kristin Lavransdatter for Ingeborg i hennes valg? Drøft: Sier dette noe om litteraturens innflytelse i livet hennes – og kan det si noe om litteraturens betydning i et menneskes liv generelt?

 

9. Hvilken symbolsk handling utfører Ingeborg når hun og Kasper skilles? Hvordan tolker du dette?

 

10. Kasper sørger voldsomt etter at han må gi slipp på Ingeborg, men doktor Mørk trøster ham med det som ofte er sett på som en kunstnermyte: at det kommer stor kunst ut av lidelse. Kjenner du til andre steder, i litteraturen eller i virkeligheten, der denne kunstnermyten tematiseres? Diskuter: Tror du man er mest kreativ når man lider?

 

11. I filmen skjer det en rekke tilfeldigheter. Hvilken rekke av tilfeldigheter er det som fører Kasper og Ingeborg sammen igjen? Og hvilken rekke av tilfeldigheter er det som fører til at filmens forteller kommer til?

 

12. Hva slags livssyn eller budskap tenker du filmen, med denne rekken av tilfeldigheter, formidler?

 
Related content

Current material for