1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. MedieproduksjonChevronRight
  4. Medieproduksjon på oppdragChevronRight
  5. PitchingChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Pitching

En pitch er en kortvarig presentasjon av en idé eller et prosjekt. Hensikten med en pitch er å skaffe seg samarbeidspartnere eller kunder, slik at man kan realisere idéen.

Om pitching i TV 2

Hva er en pitch?

Du har en kjempegod idé til en kortfilm. Men det koster mange penger å produsere filmen. Derfor er du avhengig av at noen tenner på idéen din og bestemmer seg for å bruke ressurser på nettopp dette prosjektet.

En pitch er en kortvarig framføring av en idé for en potensiell samarbeidspartner eller kunde. I løpet av noen få minutter skal du få andre til å tenne på idéen din og se potensialet i den.

Pitching er også en god måte å bevisstgjøre seg selv på. Når du pitcher, blir idéen og historien i den filmen du planlegger å lage, tydeligere for både deg selv og dem du eventuelt jobber sammen med i klassen.

Syv intense minutter kan bestemme om idéen blir film – eller ikke. Det kalles pitch .

Slik lager du en pitch

En pitch skal på en enkel og lettfattelig måte formidle hva idéen din går ut på. Start gjerne med et utsagn som vekker nysgjerrighet. Fortell en kort historie som synliggjør hva filmen skal handle om. Du kan illustrere pitchen din med enkle videoskisser eller stillbilder. Ikke grav deg ned i detaljer. Det gidder ingen å høre på. Og husk: Dersom ikke du er entusiastisk, så blir ikke andre det heller!

I videoen nedenfor møter du studenter fra Westerdals School of Communication. Der er pitching et eget fag.

Westerdalstudenter om piching

Læringsressurser

Medieproduksjon på oppdrag

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?