Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Roller og kommunikasjon

Kunde, bruker eller fagperson? Rollen din avgjør hvilke forventninger du har til kommunikasjonen. Utforsk rollene og få en bedre forståelse av dem, så kan du bruke denne kunnskapen for å håndtere situasjoner du møter på jobben.
To trær står på ei slette. Trærne har form som ansikter som ser mot hverandre. Det er fugler i greinene, og en del fugler flyr også mellom de to trærne. Illustrasjon.
  1. Les beskrivelsene under og vurder om det er snakk om et bruker- eller kundeforhold.

    1. Du oppretter en gratis Gmail-konto.

    2. Du laster ned nettleseren Firefox.

    3. Bedriften du jobber for, har kjøpt inn lisens for programvare som du også kan installere på din private datamaskin.

    4. Jobb-pc-en din har installert Windows programvare.

    5. Du redigerer artikler på wikipedia.org og donerer til organisasjonen årlig.

  2. Kom du fram til en eller flere regler som hjalp deg å definere rolletypen?

  3. Vi har forskjellige forventninger til interaksjon, avhengig av rollen vår i situasjonen.

    1. Hva forventer du som kunde når du kommer inn i en butikk og møter en selger?

    2. Hva forventer du som bruker når du kommer til skolens IT-tjeneste med et dataproblem?

  4. Nevn fem handlinger eller typer adferd fra en selger som vil irritere kjøperen.

  5. Nevn fem handlinger eller typer adferd fra en ansatt innen brukerstøtte som vil irritere en bruker.

  6. Var eksemplene du kom på, like for begge rollene, eller var de forskjellige? Hvorfor ble resultatet slik det ble?

  7. Tenk deg at du arbeider som IT-utvikler for en bedrift som lager nettsider for andre bedrifter. I hvilke tilfeller tror du det er naturlig at du har bruker- eller kundekontakt?

Relatert innhold

Kommunikasjon med brukere og kunder er sentralt for alle som arbeider innen IT. Et bevisst forhold til hvordan kommunikasjon fungerer, er derfor viktig.

CC BY-SASkrevet av Tron Bårdgård.
Sist faglig oppdatert 22.04.2021

Læringsressurser

Møtet med brukeren