Å finne brukerens «bølgelengde» - Brukerstøtte (IM-ITK vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

Å finne brukerens «bølgelengde»

En profesjonell serviceyter skal kunne snakke med alle mennesker. Hvordan kan vi finne hver enkelt brukers «bølgelengde», og hva er god kommunikasjon?

Rollespill

Gå sammen to og to. Den ene tar rollen som brukerstøtte, og den andre tar rollen som bruker.

Del 1: Forberedelse

Skriv noen stikkord om rollen du skal spille (for eksempel alder, kjønn, utdanning, hjemsted og livssituasjon).

Del 2: Gjennomføring

Sett i gang rollespillet. Bytt på rollene som brukerstøtte og bruker.

Etter rollespillet

Skuespillerne forteller hvordan de opplevde situasjonen. Var kommunikasjonen god? De andre elevene kommenterer rollespillet.

Relatert innhold

Fagstoff
Å finne «bølgelengden»

Vi ser på kommunikasjon i vertskapsrollen: Hvordan kan vi finne hver enkelt gjests «bølgelengde»?

Skrevet av Kjell Rosland.
Sist faglig oppdatert 22.04.2021