Å finne brukerens «bølgelengde»
En profesjonell serviceyter skal kunne snakke med alle mennesker. Hvordan kan vi finne hver enkelt brukers «bølgelengde», og hva er god kommunikasjon?
![Kollegaer med bærbar datamaskin. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/20080602-135511-6.jpg?width=1024)
Rollespill
Gå sammen to og to. Den ene tar rollen som brukerstøtte, og den andre tar rollen som bruker.
Del 1: Forberedelse
Skriv noen stikkord om rollen du skal spille (for eksempel alder, kjønn, utdanning, hjemsted og livssituasjon).
Del 2: Gjennomføring
Sett i gang rollespillet. Bytt på rollene som brukerstøtte og bruker.
Etter rollespillet
Skuespillerne forteller hvordan de opplevde situasjonen. Var kommunikasjonen god? De andre elevene kommenterer rollespillet.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland.
Sist faglig oppdatert 22.04.2021