Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Å finne brukerens «bølgelengde»

En profesjonell serviceyter skal kunne snakke med alle mennesker. Hvordan kan vi finne hver enkelt brukers «bølgelengde», og hva er god kommunikasjon?
Kollegaer med bærbar datamaskin. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Rollespill

Gå sammen to og to. Den ene tar rollen som brukerstøtte, og den andre tar rollen som bruker.

Del 1: Forberedelse

Skriv noen stikkord om rollen du skal spille (for eksempel alder, kjønn, utdanning, hjemsted og livssituasjon).

Del 2: Gjennomføring

Sett i gang rollespillet. Bytt på rollene som brukerstøtte og bruker.

Etter rollespillet

Skuespillerne forteller hvordan de opplevde situasjonen. Var kommunikasjonen god? De andre elevene kommenterer rollespillet.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland.
Sist faglig oppdatert 22.04.2021

Læringsressurser

Møtet med brukeren