Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hva vil folk si?

16 år gamle Nisha lever i to parallelle verdener. Hjemme med familien er Nisha ei god pakistansk datter. Ute med venner er hun ei vanlig norsk ungdomsjente. En dag bestemmer foreldrene hennes seg for å plassere henne hos slektninger i Pakistan. Filmen er regissert av Iram Haq.

Spørsmål til diskusjon

  • I første del av filmen blir vi kjent med Nisha og familien hennes. Hvordan vil du beskrive Nishas liv hjemme og Nishas liv ute? Hva skjer når disse verdenene møtes?

  • Hvordan opplever Nisha møtet med Pakistan?

  • Hvordan vil du beskrive Nishas kulturelle identitet gjennom filmen?

  • Hvordan vil du tolke slutten på filmen? Hva tror du vil skje med Nisha?

Gå i dybden

I et intervju i Dagsavisen forteller regissør Iram Haq blant annet om sine egne erfaringer med å vokse opp i Norge med pakistanske foreldre. Hun forteller også om arbeidet med filmen og hva hun ønsker å formidle:

Jeg hadde stort sett norske venner, og det føltes veldig urettferdig å være ei ung jente og ikke få lov til å gjøre det de andre gjorde. Det å føle seg utenfor i Norge, føle seg utenfor i Pakistan, med et sterkt ønske om å være innenfor.

Jeg har ventet på å bli moden nok til å kunne formidle denne historien på en nyansert måte. Det viktigste er at det ikke blir en fortelling om de slemme foreldrene og den stakkars jenta som blir utsatt for ulike ting, men å prøve å se begge sider. Det er en kjærlighetshistorie mellom en far og datter. En umulig kjærlighet.

(Haq i Nydal, 2016)

Hvordan kan vi bruke metodisk kulturrelativisme for å forklare farens valg og hva Nisha opplever i filmen? Lag en muntlig presentasjon eller podkast der dere utforsker og drøfter dette spørsmålet. Bruk fagbegreper og vis til eksempler fra filmen.

Kilde

Nydal, A. (2016, 22. juli). Iram helt på ekte. Dagsavisen. https://www.dagsavisen.no/helg/portrett/2016/07/22/iram-helt-pa-ekte/

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Tina Andersson, Ingeborg Hagen og Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 05.10.2021

Læringsressurser

Kulturuttrykk og identitet