Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Finn diskursene!

Øv deg på å gjøre diskursanalyser ved å se etter mønstre i hvordan vi snakker om temaet gaming.
Person med hodetelefoner sett bakfra mens han sitter i en kontorstol foran en arbeidspult. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Før du setter i gang med disse oppgavene, er det lurt å ha satt seg inn i artiklene om diskurs som du finner i dette emnet.

Temaet vi skal utforske i denne oppgaven, er diskurser om gaming, altså det å spille data- og videospill.

1. Hvilke diskurser om gaming finner dere?

  1. Individuelt: Tenkeskriv om temaet i tre minutter. Det vil si: Skriv ned alle tankene du har om temaet, uten å vurdere eller redigere det du skriver.

  2. Gjør et nettsøk på temaet gaming fra norske nettsteder og sosiale medier, og skumles minst fem kilder hver. Lag korte sammendrag av innholdet i kildene.

  3. Gå sammen i grupper på tre og del det dere skrev i de to forrige oppgavene. Ser dere noen mønstre i dette materialet?

  4. I klassen: Prøv å definere to eller flere ulike gaming-diskurser som dekker mønstrene dere har funnet i de ulike materialene.

  5. Finner dere bare en diskurs? Hvilke andre beskrivelser av virkeligheten har denne diskursen utkonkurrert? Hvem har interesser av at denne diskursen får dominere?

2. Gamer-identiteten

Gamer er et viktig tegn i diskursene om gaming. Ofte "konkurrerer" ulike diskurser om å fylle slike sentrale tegn med betydning.

  1. Diskuter i gruppene: Hvordan definerer dere hva og hvem en gamer er?

  2. Tegnene i diskurser blir definert relasjonelt, det vil si at de får mening gjennom relasjonen til andre tegn. Mann får for eksempel mening i relasjon til kvinne ved at tegnet mann blir definert som det motsatte av innholdet i tegnet kvinne.

    Hvem er gamere definert i motsetning til, altså hva og hvem er "ikke-gamerne"?

  3. Hvordan blir gamere representert i kildematerialet deres? Undersøk både verbale og visuelle representasjoner, altså både bilder og tekst som beskriver gamere.

3. Gaming og samfunnet

Diskurser oppstår i samspill med sosial praksis, altså krefter på det kulturelle og samfunnsmessige nivået. Det er ofte nyttig med teorier og kunnskap om temaet i et samfunnsperspektiv for å se diskursene i kontekst.

Les artiklene Hvordan påvirker medier individet? og Hvordan påvirker medier samfunnet?, og diskuter:

  • Kan noe av innholdet i artiklene bidra til å forklare noen av diskursene om gaming?

  • Har maktrelasjoner mellom klasser, kjønn, aldersgrupper eller produsent og forbruker noen påvirkning på hvordan gaming blir forstått og framstilt?

  • Kan dere komme på noen kulturelle eller sosiale fellesskap som ikke slutter seg til disse diskursene?

  • Hvem tjener på at disse diskursene får definere hvordan vi ser på gaming?

4. Oppsummer og reflekter

Diskuter muntlig eller reflekter skriftlig:

  1. Var det vanskelig å definere diskursene? Hvorfor eller hvorfor ikke?

  2. Kunne dere kommet fram til andre diskurser om dere hadde valgt andre kilder? Hvorfor eller hvorfor ikke?

  3. Hva slags innsikt fikk dere i temaet gaming ved å se etter diskursene, som dere ikke hadde sett om dere kun hadde analysert for eksempel argumentene?

  4. Hva er konsekvensene av de ulike måtene å beskrive og tenke om gaming på? Altså: Hvordan påvirker de ulike diskursene samfunnet?

Relatert innhold

Hva betyr begrepet diskurs, og hvordan bruker vi det i møte med ulike tekster?

Teorier om diskurs kan også brukes til å utforske hvordan språkbruk uttrykker og former identitet.

CC BY-SASkrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 28.10.2021

Læringsressurser

Diskurs