Hopp til innhold

Fagstoff

Fagfornyelsen i kommunikasjon og kultur 2 på NDLA

Vi har fornyet innholdet i kommunikasjon og kultur 2 på NDLA. Her kan du lese om revisjonen av faget.
Tre jenter som jobber på hver sin laptop. Den ene viser de andre noe. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ny læreplan i kommunikasjon og kultur

Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er utgangspunktet for revisjonen av faginnholdet i kommunikasjon og kultur 2 på NDLA. Kjerneelementene kulturell identitet, kommunikasjon, tekst og virkelighet og teori og metode beskriver det viktigste elevene skal lære i kommunikasjon og kultur, mens kompetansemålene i hvert fag gir mer konkrete beskrivelser av målene for opplæringa.

I læreplanen for kommunikasjon og kultur 2 er teorier om diskurs, sjanger, estetikk, retorikk og litteratur nevnt spesifikt i det første kompetansemålet. Videre går det fram av kompetansemålene at elevene skal arbeide med tekster i ulike sjangre og fra forskjellige tekstkulturer, tolke og drøfte forholdet mellom tekst og virkelighet samt analysere og drøfte hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker utforming og mottagelse av tekst. Tekstanalyse og tekstskaping og bruk av kilder, teori og metode er også sentralt i faget.

I fagressursene legger vi oss tett opp mot ordlyden i læreplanen, slik at det skal være enkelt å se sammenheng mellom læreplanen og innholdet i faget.

Mer om fagressursene

I fagartiklene er det grundige gjennomganger av relevante teorier, sammen med teksteksempler og eksempler på analyse. Kortere "tenk over"-spørsmål og diskusjonsoppgaver underveis i fagartiklene hjelper elevene i lesinga og kobler fagstoffet til deres egen virkelighet.

I oppgaveressursene legger vi vekt på at elevene skal bruke relevante teorier og begreper, at de skal være utforskende og skapende, og at de også kan trekke inn sine egne erfaringer. Oppgavene tar ofte utgangspunkt i en eller flere tekster.

I flere av oppgaveressursene foreslår vi ulike måter elevene kan presentere oppgaver og arbeid på. Dette kan for eksempel være å lage en podkast, en film, en digital presentasjon, en muntlig presentasjon eller et skriftlig arbeid. I faget vil det også finnes forslag og tips til hvordan elevene kan utforme og skape sine egne tekster.

Struktur

Vi har valgt å strukturere faginnholdet på følgende måte i kommunikasjon og kultur 2:

  • Om faget: Her finner du informasjon om fagfornyelsen i kommunikasjon og kultur 2 og et forslag til årsplan.

  • Tekst og virkelighet: I dette emnet finner du fagressurser om blant annet tekstkultur og sjanger, diskurs og diskursanalyse, litteraturteori og estetikk.

  • Tekst og kommunikasjon: I dette emnet finner du fagressurser om blant annet retorikk, hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker utforming og mottagelse av tekst, og hvordan du kan jobbe med ulike typer tekster.

  • Bruke kilder, teori og metode: Her finner du ressurser om kildekritikk og kildebruk og tips til bruk av teori og metode i analyser og oppgaver.

Vi håper fagressursene og forslaget til årsplan vil være til nytte og inspirasjon i arbeidet med kommunikasjon og kultur 2. Følg oss gjerne på kommunikasjon og kultur på Facebook for flere oppdateringer!

CC BY-SASkrevet av Ingeborg Hagen og Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 11.04.2023

Læringsressurser

Om faget