Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Omskjæring

Omskjæring kan handle om både religion, kultur, politikk, etikk og kjønn. Gjennom denne oppgaven kan du lære mer om emnet.

For å få mer kunnskap om emnet kan du se filmen Ørkenblomsten på NDLA film. Oppgavene kan også løses uten å ha sett filmen. Nederst på siden finner du lenker til artikler som kan hjelpe deg til å svare på oppgavene.

Filmen handler om Waris Dirie fra Somalia. Hun rømmer fra et arrangert ekteskap hun ikke ønsker, havner i Storbritannia, jobber som hushjelp i noen år og ender etter hvert opp som modell. Hun er i dag også forfatter og FN-ambassadør mot kvinnelig omskjæring.

Oppgave 1. Kvinnelig omskjæring/kjønnslemlestelse

  1. Finn ut hva omskjæring av kvinner innebærer.

  2. Hva sier norske lover om kjønnslemlestelse?

  3. Waris Dirie var den første som snakket offentlig om kjønnslemlestelse. I filmen starter Waris FN-talen med at hun er glad moren sin, familien sin og Afrika. Hvorfor tror du det er så viktig for henne å få sagt dette i denne sammenhengen?

  4. Når vi vet om de psykiske og fysiske konsekvensene kjønnslemlestelse kan ha for kvinner, virker det på mange paradoksalt at mødre ønsker å gjøre dette mot døtrene sine. Hvilke årsaker er det til at det likevel skjer? Du kan lese mer om dette i artikkelen "Begrunnelser for kjønnslemlestelse" på NKVTS.

  5. I filmen sier Waris at det ikke står noe om omskjæring i Koranen. Finn ut om omskjæring av kvinner regnes som et påbud i islam.

  6. I områder der kjønnslemlestelse praktiseres, er det ikke bare muslimske kvinner som utsettes for dette. I disse områdene finnes det også eksempler på at det er vanlig praksis blant kristne, jøder, tilhengere av tradisjonelle religioner og blant ikke-religiøse. Hva kan dette fortelle oss om religionens betydning for denne praksisen, tror du? Hvilken betydning har den lokale kulturen?

Oppgave 2. Omskjæring av menn

  1. Hva innebærer det å bli omskåret som gutt/mann?

  2. Hvilke religioner praktiserer omskjæring av menn, og hva er begrunnelsen deres for det?

  3. I 2015 kom det en lov i Norge som regulerer rituell omskjæring. Hva var begrunnelsen for innføringen av denne loven?

  4. Det har vært vanlig for amerikanske menn å omskjæres av hygieniske årsaker. Hva kan det fortelle oss om kulturens rolle i omskjæring av menn?

  5. Noen mener at menn bør få velge selv om de vil omskjæres, og at man derfor bør vente til de er 18 år. Jødiske gutter skal etter vanlig praksis omskjæres når de er åtte dager gamle. Et forbud mot omskjæring av umyndige gutter vil derfor i praksis si et forbud mot ritualet slik det har blitt praktisert. Retten til selvbestemmelse blir her satt opp mot religionsfriheten. Diskuter dette dilemmaet.

Oppgave 3. Omskjæring av kvinner og menn

I oppgave 1 og 2 har dere funnet informasjon og begrunnelser for og mot omskjæring av kvinner og menn.

Lag en sammenlikning av argumentene for og imot omskjæring av kvinner og menn. Hva er likt, og hva er forskjellig?

Her er noen stikkord for å hjelpe deg på vei:

  • generelle menneskerettigheter versus religionsfrihet

  • konsekvenser av inngrep

  • Norges lovverk

  • religiøse påbud og anbefalinger

  • tradisjon versus religion

Her kan du finne stoff om emnet:

CC BY-SASkrevet av Karen Marie Halden.
Sist faglig oppdatert 09.08.2022

Læringsressurser

Politikk og historiske endringsprosesser