Oppgave
Vanskelige temaer og uenighetsfellesskap
Hvordan kan vi diskutere vanskelige temaer? Og hva er et uenighetsfellesskap?
- I videoen snakker Ingunn Solheim om hvordan vi kan diskutere vanskelige temaer. Hvilke råd gir hun?
Vi klager om at vi ikke snakker sammen, men vi tør ikke.
Jeg tror måten vi snakker på nå, er nøkkelen til å løse utfordringene i samfunnet vårt.
- Over ser du sitater fra to av deltakerne i episoden om innvandring. Er du enig i det de sier? Hva er dine erfaringer med innvandringsdebatten?
- Abort og innvandring er to eksempler på temaer der partene i diskusjonen ofte har helt forskjellige ståsteder når det gjelder verdier og menneskesyn. Hvorfor er det bra at partene møtes og diskuterer slike saker, selv om de ikke alltid kan bli enige?
- Hvilke andre temaer er vanskelige å diskutere i Norge i dag?
- "De som ikke deltar i debatten, har ikke muligheten til å påvirke samfunnet vårt", sier Ingunn Solheim i filmen over. Diskuter denne påstanden.
- Les om begrepet "uenighetsfellesskap" i kronikken med samme navn i Dagsavisen: Et uenighetsfellesskap.
- Dette er en ganske kompleks tekst, så det er lurt å bruke en eller flere lesestrategier når du leser den. Om lesestrategier på NDLA.
- Kan du definere begrepet "uenighetsfellesskap" etter å ha lest artikkelen?
- Velg ut ett eller flere avsnitt som du synes er interessante, og del dem med en medelev.
Diskuter: Kan dere bruke dette begrepet til å si noe om hvorfor og hvordan vi kan ta de vanskelige debattene i samfunnet vårt?
Velg noen av påstandene under, som vi har hentet fra de forskjellige Einig-programmene, og diskuter disse. Ta stilling til påstandene ved å stille dere på forskjellige steder i rommet – ett sted for "enig" og ett sted for "uenig".
- Hvorfor endte du på ditt sted? Diskuter med de som valgte likt med deg og begrunn standpunktet ditt.
- Bruk det dere har lært om argumentasjon for å vurdere argumentene som kommer fram. Dere kan bruke sjekkliste for argumentasjon til dette:
Relatert innhold
Fagstoff
Sjekkliste: Vurder argumenteneBruk denne sjekklista i arbeidet med å vurdere argumenter i en debatt eller en tekst.
En representant for "enig" og en fra "uenig" legger fram de viktigste argumentene fra si gruppe.
- Diskuter etterpå: Føltes det greit å være uenige? Kan dere ha et uenighetsfellesskap i klassen?