Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

På tro og Are – en omdiskutert dokumentar

I 2010 lagde NRK en dokumentarserie om religion med programleder Are Sende Osen, med tittelen På tro og Are. Episoden om buddhismen fikk mye kritikk. Se episoden og diskuter kritikken den fikk.

1. Før dere ser filmen

Diskuter i klassen:

  • Hva vil det si å være en kritisk mediebruker?

  • På hvilke måter tror dere en dokumentarfilm kan presentere religion feilaktig?

2. Mens dere ser filmen

Prøv å være oppmerksom på følgende ting mens dere ser filmen, og gjør gjerne notater underveis:

  • Vinkling: Hva velger de som har laget dokumentaren, å legge vekt på?

  • Representasjon: Hvem er valgt ut til å representere buddhismen i dokumentaren?

  • Faktaopplysninger: Er det noen faktaopplysninger du stusser over?

  • Bruk av humor: Kan noe av humoren i filmen virke støtende på enkelte, tror du?

3. Diskuter

Episoden fikk kritikk for flere ting. Hva tror dere kritikken gikk ut på?

4. Undersøk

Les artikkelen Buddhistforbundet klager på ni år gammelt NRK-program – igjen.

  • Skriv ned de ulike tingene som Buddhistforbundet og fagfolkene har reagert på.

  • Noter også NRKs viktigste argumenter mot kritikken.

5. Del og diskuter

  • Del det dere har funnet, og skriv de viktigste punktene på tavla.

  • Gå gjennom kritikken mot NRK og diskuter: Er dere enige i kritikken?

  • Gå gjennom NRKs argumenter mot kritikken og diskuter: Er dere enige i NRKs argumenter?

  • Burde NRK ha denne episoden liggende på skolesidene sine?

6. Representasjon

En kritisk innvending som kom fram etter at NRK sendte denne episoden, var at de to unge buddhistene Annie og Liti ble satt i en vanskelig situasjon som de ikke var forberedt på. De måtte ta rollen som representanter for sin religion i vanskelige spørsmål rundt karma og kjønn.

Diskuter:

  • Var det urettferdig å sette Annie og Liti i en slik situasjon?

  • Bør en kunne forvente at alle som tilhører en religion, skal kunne forklare og forsvare alle sidene ved religionen?

  • Hva er fordelene ved å la "vanlige folk" representere religionen sin i media?

  • Hva er fordelen ved å la religiøse autoriteter eller talspersoner representere religionen sin i media?

  • Hvem mener dere bør representere religioner i mediene?

7. Vinkling

I starten av episoden sier programleder Are Sende Osen:

Jeg hadde hørt veldig mye positivt om buddhistene. De er snille som dagen er lang, avslappa, tålmodige og vennlige. Kanskje jeg kunne lære noe av disse folkene? Forventningene var i hvert fall på topp.

Diskuter:

  • Hvordan endrer Ares syn på buddhister seg underveis i episoden?

  • Hva forteller denne endringen om vinklingen dokumentarfilmskaperne har valgt i denne episoden?

  • Hvorfor tror dere filmskaperne har valgt en slik vinkling?

  • Hvorfor er det viktig å være bevisst på vinklingen når en ser en dokumentarfilm?

8. Refleksjon

  • Hva har du lært i denne oppgaven som du kan ha nytte av neste gang du ser religion eller livssyn bli presentert i mediene? Skriv ned de tre viktigste tingene.

  • Sett deg sammen med en medelev og sammenlign hva dere har kommet fram til.

Videre utforskning

Sammenlign På tro og Are-episoden om buddhismen med episoden om islam. Se spesielt på hvordan de som har laget episoden, velger å bygge opp historien, og hvilke sider ved religionen de legger vekt på.

Hvilke forskjeller finner dere?

Hva kan være årsaken til disse forskjellene, tror dere?

På tro og Are: Islam

CC BY-SASkrevet av Eivind Sehested Zakariassen.
Sist faglig oppdatert 22.02.2022

Læringsressurser

Religion i mediene