Religion i sosiale medier - Religion og etikk - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Religion i sosiale medier

Vi bruker sosiale medier til å forme et bilde av hvem vi er. Hvordan forholder unge seg til religion i sosiale medier?

Oppgave 1

Det har blitt ganske vanlig at arbeidsgivere googler navnet til dem som søker på stillinger hos dem. Hvordan tror du digitale spor knyttet til religion slår ut i en slik sammenheng?

  1. Hva er avgjørende for om noe oppfattes som positivt eller negativt?

  2. Har det noe å si hva slags jobb man søker på, tror du?

  3. Burde ditt forhold til religion ha noe å si når du søker jobb?

Oppgave 2

Les kronikken "Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier".

  1. Det er både positive og negative sider ved det å bruke sosiale medier til å fremme sitt religiøse ståsted. Hvilke positive og negative sider trekkes fram i artikkelen?

  2. Ifølge artikkelen er det mer vanlig for muslimske unge kvinner som bruker hijab, å legge ut religiøst innhold enn det er for muslimske unge menn. Hvorfor tror du at det er sånn?

  3. Tror du det er lettere for ikke-religiøs ungdom å legge ut noe om sitt ståsted enn det er for religiøs ungdom å legge ut noe om sin tro på sosiale medier? Begrunn svaret.

  4. Ifølge en av informantene er det et demokratisk problem at mange vegrer seg mot å ytre seg om religion. Er du enig i dette? Begrunn svaret.

Relatert innhold

Skrevet av Karen Marie Halden.
Sist faglig oppdatert 14.02.2022