Pinsekarismatiske kirkesamfunn og bevegelser
De pinsekarismatiske kirkesamfunnene og bevegelsene har noen likhetstrekk. Det kan være trosgrunnlag (Bibelen, troslære), musikkstil, åndelighet eller dåpsform. En oversikt over denne formen for kristendom er likevel litt problematisk fordi de som identifiserer seg som pinsekarismatiske, ofte har en stor grad av selvstendighet og kan skifte tilhørighet fra én bevegelse til en annen eller fra ett pinsekarismatisk kirkesamfunn til et annet.
Veldig forenklet historisk, kan vi forklare tilblivelsen av de pinsekarismatiske kirkene og bevegelsene som tre bølger.
Den første bølgen
I den første bølgen på begynnelsen av 1900-tallet ble de klassiske pinsebevegelsene opprettet. Ofte sier man at denne bølgen begynte i USA, men nyere forskning viser at den kan ha hatt mange "begynnelser" ulike steder i verden. I dag utgjør denne gruppen cirka 124 millioner mennesker fra hele verden (Johnson, 2020). Assemblies of God og Church of God in Christ er to globale pinsebevegelser med utspring i USA. Pinsebevegelsen i Norge er også en klassisk pinsebevegelse.
Den andre bølgen
Den neste bølgen begynte i 1960 innenfor deler av de store klassiske kirkesamfunnene som de lutherske, katolske, ortodokse og anglikanske kirkene. Denne gruppen er på cirka 268 millioner mennesker (Johnson, 2020). I Norge er OASE-bevegelsen, et eksempel på en karismatisk bevegelse med mange medlemmer fra Den norske kirke.
Den tredje bølgen
Den tredje bølgen kom i form av opprettelsen av en rekke selvstendige karismatiske kirker og menigheter fra 1980 og utover. Disse hadde ofte brutt ut av de eldre pinsebevegelsene eller de klassiske kirkesamfunnene. Ofte ønsket de andre former for organisering eller å vektlegge andre sider ved spiritualiteten. Denne gruppen utgjør cirka 253 millioner mennesker fra hele verden (Johnson, 2020). I Norge er Oslo Kristne Senter et eksempel på en slik menighet.
Nyere bevegelser
Det finnes også nyere bevegelser som Hillsong, som er mer eller mindre knyttet opp mot de klassiske pinsebevegelsene. I mange land, inkludert Norge, finner vi også en rekke immigrantmenigheter og internasjonale menigheter. Noen av disse vil enten være tilknyttet en klassisk pinsebevegelse eller en nyere karismatisk bevegelse.
Hillsong
Hillsong er et eksempel på en moderne pinsekarismatisk bevegelse. Musikk er viktig for Hillsong, og de appellerer spesielt til unge. Under kan du se klipp fra deres årlige Colour-konferanse, som er rettet mot kvinner og holdes flere steder rundt om i verden. I klippet ser vi at Hillsong arrangerer store show med musikk, dans, ulike visuelle effekter, taler og bønn. Klippet varer i tre minutter.
Undersøk
Hillsong har i de siste årene vært rammet av flere skandaler som har ført til at flere norske menigheter har meldt seg ut av den globale bevegelsen Hillsong Church. Undersøk nærmere hva som har skjedd.
Denne listen er basert på Russel P. Spittler sine fem pentekostale verdier (Spittler, s. 1096–1102, 2003). Ikke alle pinsekarismatikere vil kjenne seg igjen i alt, og noen vil kanskje bare kjenne seg igjen i ett eller to punkter. Noen av punktene vil også kristne som ikke identifiserer seg som pinsekarismatiske kjenne seg igjen i.
Den individuelle erfaringen av Gud: Den daglige relasjonen til Gud og samtalen eller bønnen med Gud er viktig. Den er ikke nødvendigvis følelsespreget, men personlig. Første gang noen gjør en slik erfaring, kalles det gjerne frelse eller omvendelse og innebærer som regel en erkjennelse av synd, bønn om tilgivelse og en bekjennelse av Jesus som Herre. Denne erfaringen er ikke nødvendigvis knyttet til dåp med vann.
Erfaringen av en åndsdåp, åndens dåp, dåpen i Den hellige ånd eller fornyelse av ånden er sentral for denne formen for kristendom. Det er en personlig åndelig erfaring av Den hellige ånd og er ikke en vanndåp. Det knyttes gjerne opp til erfaringene de første kristne gjorde i Apostlenes gjerninger 2. Erfaringen forstås litt ulikt fra tradisjon til tradisjon, men kjennetegnes som regel som en erfaring av Gud som gir glede, kjærlighet, nærhet, tungetale eller andre nådegaver. Noen erfarer åndsdåpen ved at en annen kristen legger hendene sine på dem og ber for dem. For de klassiske pinsebevegelsene er dette en erfaring som kommer etter eller i forbindelse med frelsen.
Troen på at nådegavene er tilgjengelig og til bruk for alle kristne
Sterk tro på Bibelens autoritet: Bibelen er viktig og gjennom å lese den kan man erfare at Gud snakker til en, få hjelp til løsninger på livets utfordringer, og der finner man retningslinjene for hvordan man skal forme/være en kirke.
Muntlig tradisjon: Pinsekarismatiske menigheter/kirker har ofte en liten skrifttradisjon. Tradisjon angående verdier, adferd, liturgi, styreform og uttrykk videreføres muntlig. Derfor kan tradisjon prøves og bli videreført eller forkastes ved nye generasjoner.
Spontanitet: I mindre grupper kommer ofte spontane ønsker, reaksjoner eller deltakelse mer til syne. Dette kan være litt kulturelt betinget. I større grupper er det også vanlig at noen vil løfte hendene som et uttrykk for glede, bekreftelse på tro eller tilbedelse for eksempel når det synges sanger. Åpenheten for det spontane har endret seg over tid fra et svært spontant uttrykk i gudstjenestene til kirker som mer detaljplanlegger.
Troen på en åndelig virkelighet, en himmel, et evig liv, og at Jesus skal komme igjen: Fokuset på Jesu gjenkomst var veldig viktig tidlig i de klassiske pinsebevegelsene, og man knyttet åndsdåpen og nådegavene til tanken om at man lever i perioden rett før Jesus kommer igjen.
Det allmenne presteskapet: Alle kristne kan fortelle andre om Gud, erfare Gud, be for syke og velsigne andre. Noen vil også tenke at alle kristne kan formidle dåp og nattverd.
Misjon: Ønske om å fortelle om Gud eller/og tjene, være til hjelp for medmennesker eller lokalsamfunn. Et av poengene med åndsdåpen, slik mange ser det, er å bli rustet til å tjene andre. Noen har derfor et sterkt samfunnsengasjement som for eksempel Pinsebevegelsens drift av rusomsorg blant annet gjennom Evangeliesenteret.
Lovsang og sanger om eller til Gud preger ofte store deler av pinsekarismatiske samlinger. Sanger til Gud kan også kalles tilbedelse. Sjanger, form og uttrykk er ofte preget av kultur og alderssammensetning. Her finnes det store variasjoner, men en del er i dag inspirert av popmusikksjangeren. Troen på at Gud kommer nær og kan erfares når det lovsynges, kjennetegner også denne formen for kristendom.
Tror på treenigheten, men er kristosentrisk: Kristus, altså Jesus og navnet Jesus står sentralt. De aller fleste pinsekarismatiske kirker og bevegelser tror på treenigheten, men det finnes enkelte unntak.
I 1906 brakte pastoren Thomas Ball Barratt pinsevekkelsen til Norge. Den første pinsemenigheten i Europa ble stiftet i Skien i 1908 og besto hovedsakelig av tidligere baptister. Baptismen er mye eldre enn de pinsekarismatiske kirkesamfunnene, men de har enkelte ting til felles. For eksempel har begge et baptistisk dåpssyn, det vil si at de ikke praktiserer barnedåp, men troendes dåp.
Pinsebevegelsen i Norge er i dag en organisasjon med cirka 51 000 medlemmer og tilhørige fordelt på cirka 400 menigheter (Aakre, spesialrådgiver i Pinsebevegelsen, 2022). Menighetene eller kirkene i pinsebevegelsen er selvstendige og selvstyrte. Ledelsen i kirkene er valgt demokratisk. Menighetslederne for menighetene samles til lokale og sentrale samlinger, der det kan gis både henstillinger og råd til menighetene. Pinsebevegelsen har et styre med en leder og en daglig leder.
Små barn og spedbarn blir barnevelsignet i pinsebevegelsen, men selve dåpen skjer når den som tror selv gir uttrykk for et ønske om å bli døpt. Modenhet, alder og evne til å ta et selvstendig valg blir vurdert, men det er ikke uvanlig at de som blir døpt, er i alderen 11–15 år. Pinsemenigheter tilbyr et tverrkirkelig konfirmasjonsundervisnings-opplegg kalt Tentro. Her trenger man ikke være døpt eller bli døpt for å delta eller være med på avslutningsseremonien. I tillegg driver pinsebevegelsen barnehager, grunnskoler, videregående skoler, folkehøyskoler, bibelskoler, en høyskole (sammen med baptistene), mediearbeid, rusomsorg og diakonalt arbeid.
Johnson, T. M. (2020) Counting Pentecostals Worldwide. I M. Wilkinson, C. Au, J. Hustein og T.M. Johnson (Red.), Brill's Encyclopedia of Global Pentecostalism Online. Hentet 13. juni 2022. http://dx.doi.org/10.1163/2589-3807_EGPO_COM_042780
Spittler. R. P. (2003) Spirituality, Pentecostal and Charismatic. I Stanley M. Burgess og Eduard M. Van Der Maas (Eds revised and expanded edition) The International Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements (p. 1096–1102). Zondervan.