Hopp til innhold

Fagstoff

Om faget S2

Hva er nytt i det nye faget?
Illustrasjonsbilde med rød bakgrunn, teksten S2 til venstre og en hvit profil av en hodeskalle med matematiske tegn på til høyre.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvilke forskjeller er det mellom nye og gamle S2 på ndla.no?

I nye S2 går man mye lenger når det gjelder integrering enn før. Det har også kommet et kompetansemål om rekursive sammenhenger og programmering. Til gjengjeld er mye fagstoff om potenser, logaritmer og derivasjon flyttet ned i S1. Ellers er hovedemnene i faget de samme som før, men tilnærmingen er noe endret. Det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap er inkludert gjennom statistikkemnet i faget.

Fagfornyelsen setter krav til at elevene skal drive med utforsking. Derfor har vi prøvd å lage teorisidene mer utforskende. Oppgavene blir flere og vil nå finnes som nettsider. Begge disse tingene kan du lese mer om lenger ned på siden.

Produksjon av innhold i det nye faget

Innholdet i det nye faget vil bli publisert fortløpende. Litt utpå høsten 2023/2024 vil faget være ferdig.

Aktiviteter på teorisider

Bildet viser tekstlige instruksjoner over deler av et interaktivt GeoGebra-ark som inneholder en glidebryter og deler av grafen til en funksjon og arealet under den. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

Matematikk S2 på NDLA blir et helt nytt fag. Vi legger vekt på at teorisidene skal være aktiviserende og utforskende. Noen av sidene våre vil kunne være utgangspunkt for lærerens gjennomgang, men de vil også være egnet for at elevene skal kunne jobbe med dem på egenhånd eller i grupper. Disse sidene vil inneholde spørsmål, interaktive elementer og andre ting elevene blir bedt om å gjøre på sidene. Vi tror at det å aktivisere elevene i gjennomgangen av teorien øker motivasjonen deres.

Løsninger er lett tilgjengelige

Illustrasjon av ei hånd som holder et forstørrelsesglass over en boks med den klikkbare teksten "Forklaring".
Åpne bilde i et nytt vindu

Løsninger på oppgaver og svar på spørsmål finnes i klikkbare bokser både på teori- og oppgavesider. Som i de andre reviderte matematikkfagene ligger hver løsning rett under hver oppgave. Elevene bør nok oppfordres til å være utholdende og jobbe så godt de kan med å finne ut av oppgavene før de klikker fram løsningen eller svaret. På sider med samleoppgaver vil alle løsningene ligge nederst.

Ny strukturering av stoffet

Vi har i alle nye fag fra og med høsten 2022 organisert sidene slik at oppgavesidene ligger rett under den teorisiden de hører til, både i menyen og i emneinnholdslista nederst. Det er slutt på at alle teorisider og oppgavesider ligger samlet hver for seg. Et eksempel på den nye organiseringen er vist nedenfor.

Foto av at en person peker på en datamaskinskjerm med liste med læringsressurser på NDLA. Oppgavesider ligger innimellom teorisider.
Åpne bilde i et nytt vindu

Det betyr at sidene ligger i den rekkefølgen de er tenkt brukt. Vi håper at dette grepet øker brukervennligheten på sidene våre.

Oppgavene nå også som nettsider

I det gamle S2-faget finnes oppgavene kun som Word- eller PDF-dokumenter. I det nye faget vil oppgavene inkludert løsninger foreligge som nettsider, men vi opprettholder tilbudet med å ha de oppgavene som ikke er interaktive, tilgjengelige i dokumentform (uten løsning).

CC BY-SASkrevet av Bjarne Skurdal.
Sist faglig oppdatert 19.05.2023

Læringsressurser

Om faget