Lag reklamefilm om bærekraftig mobilforbruk
Lag en reklamefilm som er retta mot ungdom i alderen 16–25 år. Formålet med filmen er å få mottakerne til å ta smarte og bærekraftige valg når det gjelder mobiltelefoner.
Del 1 – forarbeid
Diskuter og sett ned noen argumenter på hvert punkt:
- Hvorfor er det ikke bærekraftig å fortsette med det forbruket vi har av mobiltelefoner i dag? Se på for eksempel miljøbelastninger, ressursknapphet og barnearbeid.
- Hvordan kan vi redusere belastningen på miljøet?
- Hvilke løsninger finnes for å sikre rettferdig lønn og gode arbeidsbetingelser for arbeidere i mobilproduksjonen?
Husk å skrive ned kildene dere bruker for å finne disse argumentene. De skal settes inn på slutten av filmen.
Del 2 – lag dreiebok
Du bør ha en god plan for hvordan filmen skal se ut. Planlegg hvordan du kan overbevise mottakeren til å ta de gode og bærekraftige valgene.
- Hvilke av argumentene du skrev ned i del 1 vil du bruke i filmen?
- Hvordan kan du bruke bilder, tekst og lyd til å understreke argumentene dine?
- Lag en dreiebok (storyboard) som beskriver hvordan filmen skal se ut.
- Tips! Bruk gjerne pinnedukker som "skuespillere".
Lær hvordan du kan lage en dreiebok i denne artikkelen fra Medie- og informasjonskunnskap: Storyboard (dreiebok)
Del 3 – lag filmen
- Bruk gjerne mobiltelefonen til å lage filmen. Du kan også bruke stillbilder.
- Sett sammen i et redigeringsprogram du kjenner. De fleste elever har tilgang til appen "Bilder" på skole-PC-en sin.
På slutten av filmen skal det inn en kildeliste og en sluttplakat.
I kildelista fører du opp kildene bak argumentene du har brukt i filmen.
På sluttplakaten krediterer du de som har laget innhold du bruker, for eksempel bilder og musikk.
Du har laget en film med høy måloppnåelse når filmen
- gir mottakerne informasjon om hvordan de kan ta smarte og bærekraftige valg når det gjelder mobiltelefoner
- overbeviser mottakeren ved hjelp av relevante og holdbare argumenter
- har bilder, tekst og lyd som understreker argumentene
- oppgir pålitelige kilder
- krediterer opphavspersoner til bilder, tekst og musikk som er brukt